Potkes

Okej, händer upp. Hur många vet vad potkes är? I vår familj är det något som vi alltid har ätit, men när jag pratar om det så verkar folk inte ha hört talas om det. Synd, för det är så gott. Det är dessutom ett perfekt sätt att ta reda på diverse ostkanter som kan bli liggande i kylen ibland.
 
 
Potkes är enkelt. Fint riven hårdost, mögelost och smör blandas tillsammans med en skvätt öl eller sprit tills det blir en krämig och bredbar massa. Ungefärliga propotioner är hälften hårdost, en fjärdedel mögelost och en fjärdedel smör. Sedan öl/sprit tills konsistensen är krämig och bredbar. Men det är inte så jädra noga. Kör på känsla :-)
 
Det man ska tänka på är att potkes blir väldigt hård i kylskåpet. Försök därför att ha lite framförhållning vid konsumtion och ta fram det som beräknas gå åt ett tag innan. En kvart är bra, en halvtimme är optimalt :-)
 
 
Denna gång använde jag mig av följande: Hårdostarna bestod av Wästerbotten, parmesan och cheddar. Mögelosten blev Gorgonzola. Spriten blev vanligt brännvin.
 
Dessutom älskar jag smällkaramelluppläggningen. Detta är ett tips som jag hittade hos Helena förra året. Man gör helt enkelt som när man gör smällkarameller. Viker kanterna och klipper upp. Men istället för att rulla ihop till en karamell så kan det användas till att täcka en tråkig bricka eller ett tråkigt fat. Kan vara något att tänka på till julbordet, om man vill pimpa julbordet :-)

Kommentarer
sannas rum säger:

Mums, det där låter jättegott :)

Svar: Det är smaskigt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-09 | 14:21:49
Bloggadress: http://sannasrum.se
Flipfloppan säger:

Hm, jag borde verkligen testa det någon gång, bara goda grejor i ju. Och pysslet jag gjorde, var alltså det där trädet jag lindat in i luddgarn, inget mer avancerat än så. Tog lite tid bara. Väldigt lång tid.... Såg mys och väldigt tjusigt ut på ditt glöggmingel också :)

Svar: Din gran är underbar! (min mobil gillar inte blogspotbloggar så jag kan inte kommentera på dem - bara när jag sitter vid en dator)
Klart att du ska testa potkes. MUMSigt ska du veta :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-09 | 15:35:47
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Ann-Sofi Matsafari säger:

Låter jättespännande! Jag räcker upp handen och säger NEJ ;-)

Svar: Det är tokgott! Testa :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-09 | 17:34:46
Bloggadress: http://matsafari.nu
Tess säger:

Jooooo min mamma gjorde alltid det! Måste nog be henne snällt att fixa igen. Så gott!!!

Svar: Bra mamma där!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-09 | 23:25:48
Bloggadress: http://www.seenbytess.se
Julpussar säger:

Det där var någonting helt nytt för mig, men jag gillar tanken på att kunna återanvända rester (ostkanter i det här fallet). Tycker inte om när mat går till spillo... Och gott låter det också! :)
Helt klart nåt som ska provas, tack för tipset!

Svar: Vill minnas att min mormor och morfar alltid hade en burk i frysen. När osten tog slut rev de osten direkt och sparade i burken, och när burken var full med riven ost så gjorde de potkes :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-10 | 11:13:13
Bloggadress: http://julpussar.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback