Organiserat kaos + byte av julklappar

Byta julklappar? Är det okej? Absolut säger jag - klapparnas syfte är att skänka glädje till mottagaren. Men man kan ha fått något som man redan har. Eller ett plagg i en storlek som inte passar. Eller något som har en garanti.
 
 Stockholmstips: På Ljunggrens papper i Gamla Stan kan man köpa sigiller med bokstäver. Jag köpte en med ett E för några år sedan och det är riktigt kul att kunna lacka paketen med något annat än Panduros vanliga God Jul-sigill.
 
Mitt förslag är att inte göra en grej av det. Stoppa ner kvittot i ett igenklistrat kuvert och lägg med i paketet (eller lämna till föräldrarna om julklappen ges till andra barn än dina egna). Så behöver det inte bli jobbigt för mottagaren att be om kvittot om storleken inte passar, och du slipper hålla rätt på ett eventuellt garantibevis i flera år.
 
 
I mitt pysselrum har jag försökt organisera det kaos som alltid uppstår i samband med paketinslagning. Genom att samla snören, tape, diverse dekorationer och saxen i en våningskorg så blir dessa saker snarare ett dekorativt inslag. Och jag har alla saker nära till hands och slipper plocka undan. Sånt gillar jag!

Kommentarer
Victorias Jul säger:

Smart idé att skicka med kvittot för många tycker nog att det känns jobbigt att be om det.

Svar: Ja precis - och det är lite onödigt att skapa den jobbigheten...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-18 | 11:58:51
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Linda Candygirl säger:

Bra ide med kvitto/garanti. Nu ger vi inget sånt i år.. men nästa år kanske...

Svar: :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-18 | 12:45:09
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Therese Bjärstig säger:

Tummen upp för hur du organiserat, ska nog ta efter med mina papper, etiketter och snören... KRAM!

Svar: Gör det. Jag gillar att ha ställen där kaos blir tillåtet :-)Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-19 | 17:42:42
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Lillgarden säger:

Smart idé! För finns alltid en risk att mottagaren redan har eller fått samma, eller att det är fel storlek! Så bättre att få byta än att klappen inte kommer till användning!

Svar: Håller fullständigt med :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-21 | 22:01:11
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Julpussar säger:

Idén med ett kuvert till kvitto och garantier är för bra för att glömmas bort, hoppas du inte har nåt emot att jag rebloggar det och länkar till ditt inlägg! :)

Svar: Självklart är det ok att du rebloggar det. Jag hade glömt att jag skrivit ett inlägg om det, så det blev en liten påminnelse för mig med :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-10-22 | 12:05:35
Bloggadress: http://julpussar.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback