Löjromssill

Detta är den sill som fick mig att ens börja våga smaka på sillen. Jag upptäckte att det inte var så otäckt som jag trodde. Det var faktiskt ganska ätbart (vilket är ett bra betyg för att komma ifrån mig, jag gillar nästan ingenting som någon gång har varit inlagt i ättika...) och nu smakar jag i alla fall några sillbitar. Det tar sig!
 
Såna som gillar sill (typ min familj. Och grannarna) brukar gilla denna. Och såna som mig (som är ytterst försiktiga) brukar också tycka om denna typ av krämig sill. Ge den en chans på julbordet vettja :-)
 
 
Löjromssill
3 pkt 5-minuterssill el. motsvarande mängd egen inlagd sill
100 gr löjrom eller sikrom
4 dl cremé fraiche
Dill
1 liten rödlök, hackad
Rivet skal av en halv citron
Svartpeppar
 
Gör så här:
  1. Blanda alla ingredienser till såsen.
  2. Skiva sillen och blanda ner i såsen.
  3. Låt stå i ett dygn, men kan ätas direkt.

Kommentarer
Lillgarden säger:

Har aldrig ätit sill. Gillar inte själva fisken. Sen är det detta med benen, men kanske kanske tar och testar denna. Om inte annat så kanske sambon gillar den!

Svar: Å andra sidan... Om du inte gillar själva fisken så är det ju bara onödigt? Prova att göra något du tror är gott istället :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-10 | 16:16:25
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Josefin säger:

En jättegod, lite mildare sill som passar de flesta. Ett tips om man vill ha mer "sillsmak" är att hälla i lite av lagen från 5-minuterssillen (det gillade en sillälskare som jag). Tack för ett toppenrecept!

Svar: Oj, har du redan hunnit testa? Roligt! Bra tips med lagen (för den som vill ha mer sillsmak då)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-12 | 15:26:14

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback