Flexibel kola

För några år sedan fick jag ett kolarecept av en annan Åsa. Detta är det enda kolarecept jag använder mig av sedan dess, och det kan varieras i all oändringhet. Jag gillar den typen av recept. När man väl har hittat ett grundrecept som man trivs med så kan man leka med det hur mycket som helst.
 
 
Puffat ris, mörk choklad och flingsalt. Det blev smaksättningen denna gång. Kolan kokades på farinsocker istället för vanligt strösocker. När kolan kokat klart rörde jag i ca 5 dl puffat ris i kolan och klickade upp i formar. När smeten stelnat ringlade jag på lite smält mörk choklad och strödde över lite flingsalt.
 
I DENNA länk hittar ni en massa andra varianter. Det blev mycket kola förra året. Sju olika sorter som alla utgick ifrån nedanstående grundrecept. Chaithekolan blev en solklar favorit. Och lakrisdajmen.
 
Grundrecept
Sockret kan bytas ut mot exempelvis farinsocker eller muscavado. Dock är det sockret "fluffigare" och därmed större i volym.Tänk på att väga sockret i de fallen - 3 dl blir för lite...
 
50 gram smör
250 gram (3 dl) strösocker
1 msk vaniljsocker
3 dl grädde
200 gram (1½ dl) ljus sirap

Gör så här:
  1. Klä en form, ca 15x25 cm, med bakplåtspapper.
  2. Blanda strösockret med vaniljsocker, detta för att undvika klumpar...
  3. Häll allt i en stor kastrull och smält på hög värme under omrörning
  4. Sänk värmen och koka vidare i ca 5-15 minuter utan att röra om. Först när kolasmeten "sjunkit ihop" lite och tjocknat: rör om lite i botten.
  5. Koka till 122 - 130 grader beroende på hur mjuk kola du vill ha (jag vill ha den ganska fast, och tar av den vid ca 126 grader).
  6. Tillsätt eventuell flytande smaksättning
  7. Häll upp i formen
  8. Skär i bitar och slå in varje bit i bakplåtspapper.

Kommentarer
Sara på Vardag.nu säger:

Chai...te...kola? Ååååååhhhhh! Jag som inte skulle göra något julgodis...

Svar: Förlåt? :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-06 | 19:16:09
Bloggadress: http://vardag.nu
Lillgarden säger:

Det MÅSTE man ju testa!

Svar: Den är så god :-) håller just på att koka kvällens tredje sats
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-06 | 20:08:05
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback