Citronsill, apelsinsill och tomatsill

Vilken sill finns alltid på ert julbord? Inlagd sill så klart. Men säkert även nån lite roligare sort? Hos oss är tomatsillen och apelsinsillen obligatoriska inslag. Och sillsallad (usch! säger mina smaklökar om det) Efter att julen flyttade till min syster har även löjromssill hittat vägen till julbordet. Förra året såg jag ett roligt recept hos Frostrosor. Nämligen tranbärssill.
 
 På bilden: citronsill
 
Citronsill
Varvas i burk
4 st saltsillfiléer
2 st gula lökar, tunt skivad
1-2 purjolökar, skivade
Dill
 
Lag - kokas
Saft av 2 citroner
1,5 dl vatten
1,5 dl socker
1 tsk vitpepparkorn
1 lagerblad
0,5 tsk kryddpepparkorn
3 st kryddnejlikor
 
Apelsinsill
Varvas i burk
4 st saltsillfiléer
1 rödlök, tunt skivad
½ blodapelsin, tunt skivad
10 st krossade kryddpepparkorn
1 lagerblad
 
Lag - kokas
1 dl vatten
0,5 dl pressad blodapelsin
1 dl ättiksprit
0,5 dl honung
1 dl socker
 
Tomatsill
Varvas i burk
6 st saltsillfiléer
2 st gula lökar, fint skurna
 
Lag - kokas
2 dl socker
0,5 dl ättiksprit
0,75 dl vatten
1 lagerblad
 
Sås - blandas med lagen när den kallnat
0,5 dl tomatpuré
0,5 dl ketchup
1 tsk salt
2 msk senap
1 påse sillkryddor
Dill
 
Gör så här:
  1. Blötlägg sillen ca 12 timmar
  2. Koka upp lagen och låt den kallna
  3. Skär sillen i bitar
  4. Varva sill, lök och övriga smaksättare i en burk
  5. Häll den kalla lagen över sillen (för tomatsillen ska lagen och såsen blandas innan den hälls på sillen)
  6. Låt stå i 1-2 dygn
  7. Smaka av. Om det behövs mer socker, salt eller syra: ta bort en liten del av lagen och koka upp med mer av vad som nu kan tänkas behövas. Låt kallna. Häll den kalla lagen på sillen.

Kommentarer
Stina säger:

Svartvinbärssill!

Svar: Det smakade jag för första gången i lördags. Det var förvånansvärt gott :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-19 | 12:31:44
Bloggadress: http://hundarochhardrock.bloggplatsen.se/
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Senapssill! Och stenbitsrom-sill! Och så brukar vi testa nån ny sort ibland!

Svar: :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-19 | 13:55:41
Bloggadress: http://johannasjullogg.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback