Årets pralinverkstad: check!

Det är ändå lite faschinerande vilka saker som jag gillar att skapa. Det finns nämligen ett par saker som jag avskyr. Det ena är diskbänkar som inte är tomma och rena. Det andra är att ha smutsiga händer. Hur i hela friden kommer det sig att jag har fallit för just keramik och pralintillverkning? Faktum är att jag kan kliva upp och tvätta händerna ibland när jag drejar. När det blir för mycket.
 
 
Nåväl. Igår blev jag klar med årets skörd. Fem olika sorter har det blivit, nämligen citronpraliner, praliner med vit chokladtryffel och kardemumma, mozartpraliner, polkapraliner och slutligen pralinerna med drottninggelé. Recept på samtliga praliner, och fler därtill, hittas i min alldeles nystartade pralinkategori. Det kändes som att det var på tiden för en sån :-)
 
Påsarna har jag shoppat på Lagerhaus. Pimpade dem med lite washitape och skrev vilken sorts pralin som ligger i varje påse. För att var lite övertydlig stoppade jag dessutom ner lite passande dekor i två av påsarna. Utöver polkagrispralinerna som fick sällskap av små polkagriskäppar så stoppade jag även ner lite hela kardemummakapslar bland kardemummapralinerna.
 
Ikväll ska min lägenhet chokladsaneras. Det är choklad överallt. På golvet i köket. På handtag till lådor och dörrar. I kylskåpet. På toalettdörren... Skulle inte bli förvånad om jag har choklad på gardinerna...
 
Ha en riktigt fin måndag och hoppas att denna dag blir en skön start på vad som kanske är den sista arbetsveckan innan julledigheten :-)

Kommentarer
Victorias Jul säger:

Jag ska genast in och kika på dina recept, vill göra en pralinsort till och har inte hittat något bra recept än

Svar: Den vita kardemummafyllningen är God och enkel. Salt karamell är godast, men lite klurigare :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-16 | 10:56:02
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Metronyx säger:

Chokladsanering, om jag någonsin sanerar mitt hus hoppas jag att det blir chokladsanering ha,ha. Fast jag kan tänka mig att det är lagom kul och kladdigt, det blir lätt fläckar så jag är inte så avundsjuk.

Svar: Haha ja hellre sanera en lägenhet från choklad än exempelvis termiter eller så haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-16 | 15:05:57
Carina säger:

Alla sorterna låter urgoda! Och tack förresten för att du samlade pralinrecepten i en egen kategori!

Svar: Det var kanske på tiden att de fick ta plats i en egen kategori - det har trots allt blivit en hel del. Enklare att hitta :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-16 | 15:08:26
Bloggadress: http://julpussar.wordpress.com
Tonkansjul säger:

Oj, va häftigt! Jag måste definitivt ta och titta på din receptsamling :D

Svar: Hoppas att du hittade något spännande :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-16 | 16:14:05
Bloggadress: http://tonkansjul.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback