Vinglas i keramik

Usch. Den här sommaren har gått så himla fort. Har inte en susning om vart den har försvunnit, och helt plötsligt är det augusti och jobbet har börjat igen. Nåväl. Första arbetsdagen avklarad, och vi tog en spontanbio (Wolverine) efter jobbet. Därefter promenerade vi från stan hem till Solna. Så skönt att kunna promenera vid vatten och koloniträdgårdar om vartannat.
 
Något som dock inte har kört igång ännu är keramiken. Den följer skolterminerna så jag får ge mig till tåls ett tag till... Men på grund av våren och sommarens bloggtorka så har jag ju inte hunnit visa upp det sista jag gjorde.
 
 
I julas berättade min syster vad hon önskade sig i födelsedagspresent. Inte nån tröja eller nån bok eller nåt annat som kan shoppas i butik. Nej. Inte syrran inte. Hon ville ha vinglas. I keramik. "Kan inte du göra såna åt mig?"
 
Ehh...? Det är ju en sak att göra en skål, ett fat eller något annat enskilt föremål. Nu pratade hon om att hon vill ha flera saker som ska funka tillsammans. Att få dem ungefär likadana och ungefär samma storlek. Definitivt en utmaning.
 
Men hinder är till för att övervinnas. Så jag körde igång. Det var ju tur att jag hade lite tid på mig, systers födelsedag infaller nämligen i juni.
 
 
Och så här blev det. Röd lera och vit glasyr. Jag blev himla nöjd med varje glas var för sig. När man ser dem i grupp så syns det tydligt att jag inte direkt har lyckats med konststycket att få dem lika. Men om man använder dem i en dukning så står ju glasen ändå en bit ifrån varandra och då märks det inte lika mycket. 
 
Blev faktiskt sugen på att göra vinglas till mig själv. Vi får väl se vad som händer i höst :-)
 

Kommentarer
Linda/Candygirl säger:

Jättefina... hon blev väl nöjd med dom...

Svar: Tack Linda! <3Och en kommentar från syster: "Linda/Candygirl, jag vart jättenöjd! Jag har världens bästaste lillasyster som har lagt ner så mycket tid på mig. Jag kan lägga till att dom vart god att dricka ur oxå. Puss och kram" (men jag tror att det där med "puss och kram" var till mig...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-06 | 09:20:56
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Marre säger:

Linda/Candygirl, jag vart jättenöjd! Jag har världens bästaste lillasyster som har lagt ner så mycket tid på mig. Jag kan lägga till att dom vart god att dricka ur oxå. Puss och kram

Svar: <3 och jag har världens bästa storasyster
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-06 | 11:37:12
henrietta säger:

Så vackra! Fy på mig vad jag blir avundsjuk på dig! ;-) Du är händig, du! Lycklig din syster som får/fått dom! :)

Svar: Tack Henrietta :-)Vet du jag tycker inte att avundsjuka är något dåligt. Att vara avundsjuk betyder ju inte med automatik att man missunnar den andre. Bara det att man vill ha något som är samma som den andre har. Det är väl inget fel i det? Det är först när man börjar missunna folk som det blir dåligt -men det är ju en helt annan sak. Och det gör du ju inte. Så släng ditt "Fy" i sopkorgen. Ok?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-06 | 16:00:50
henrietta säger:

Ok! Inget "Fy" ,avundsjukan var inte illa menat, önskar att jag själv kunde åstadkomma så fina saker! Men de e tur att andra kan för då kan jag ju köpa av dom som kan, å då blir både jag å dom nöjda! Å så har vi gjort 2 flugor på smällen! :-)

Svar: Exakt min poäng. Och då finns det ingen anledning att fya dig själv. Bara dumt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-06 | 16:41:59
Linda Candygirl säger:

Svar: Haha... ja man måste ju bjuda till lite... och så kan man ju glömma bort att man är 40+...

Svar: :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-06 | 22:51:00
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Johanna säger:

De blev jättefina! Vad gör det att de inte blev exakt lika, det är väl en del av charmen. Du gör så mycket fint att jag får lust att gå en keramikkurs!

Svar: Tack Johanna <3
Visst bor du i Sthlmsområdet har jag för mig? Där jag går är det en öppen verkstad. Ca 10 min promenad från pendeltåget i Solna. Öppet 4 kvällar i veckan. Dock ingen kursverksamhet, utan mer att man får göra själv. Men det finns så klart erfaret folk där som man kan fråga om hjälp
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-06 | 23:13:59
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback