Tisdag är keramikdag!

Säsongens första besök i keramikverkstan har avklarats och ikväll är det dags för nästa. Åhh vad kul det var att vara tillbaka. Jag påbörjade faktiskt Projekt:Durkslag och det kan nog bli något bra av det, hoppas jag.
 
Drejningen satt bra i händerna, trots ett långt sommaruppehåll. Det var jag som bestämde över leran (merparten av tiden i alla fall). När jag skulle göra själva durkslaget drejade jag 2.3 kilo lera. Det är mycket! Och tungt. I det första steget av drejningen, centreringen, blev jag tvungen att använda mig av hela kroppstyngden...
 
 
Men det verkar bli bra. Det verkar bli bra! När man drejar så ska godset stå och torka upp lite. Nästa gång ska man beskicka, dvs svarva av botten så att det blir jämt och snyggt även där. Så idag står det alltså beskickning på schemat. Sen ska skålen genomgå förvandlingen från ordinär skål till ett durkslag. Få en massa hål. Och handtag så klart.
 
Wish me luck...

Kommentarer
Stina säger:

Lycka till!

Svar: Thanx baby. Det gick bra :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-27 | 17:40:41
Bloggadress: http://hundarochhardrock.bloggplatsen.se/
Therese Bjärstig säger:

Ska bli så spännande att se det färdiga resultatet! Är övertygad om att det blir toppen!

Svar: Det är jag med faktiskt - bara lite nervös över handtagen. .. håll en tumme för att de sitter kvar. ..
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-27 | 19:21:33
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Lillgarden säger:

Ska bli så spännande att få se bildbevis sen!!

Svar: Håller med om att det ska bli spännande. Principen är ju att "förälska dig inte i något, innan godset har klarat sista bränningen". Och den principen är alltid lite extra svår att hålla sig till när man blir nöjd. ..Ha en fin helg Sofie
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-29 | 21:23:04
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback