Matiga muffins från medelhavet

Här kommer ännu ett recept från Åsas möhippebakning. Matmuffins såg man ju överallt för sisådär 10 år sedan. Men nu känns det som att de har fallit i glömska. Tänkte därför slå ett slag för matmuffins, eftersom de är helt perfekta att ta med sig i en picknickorg. Och än finns det många solskensdagar kvar. Det har jag bestämt. 
 
 
Medelhavsmuffins
Receptet kommer från boken Mera Matiga Muffins. Jag har inte haft ett endaste finger med vid tillagningen av dessa. Förutom som förste provsmakare. Det är ett hårt liv jag lever ibland. Tack Åsa, för goda muffins och för ett bra recept.

4 dl vetmjöl
2 dl durumvete
2 tsk bakpulver
1 tsk havssalt
Svartpeppar
2 ägg
1 dl oliv- eller rapsolja
2 dl mjölk
1 burk Kesella
3 msk pesto
150-200 gram fetaost i tärningar
8-10 soltorkade tomater i olja
½ dl färsk eller djupfryst basikika
 
torkad rosmarin
flingsalt
 
 
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Hacka de soltorkade tomaterna.
  3. Rör ihop mjöl, bakpulver, havssalt och svartpeppar i en skål
  4. Vispa äggen pösigt i en annan skål, och vispa sedan ner olja, mjölk, kesella och pesto i äggsmeten. Rör därefter ner fetaost, tomater och basilika.
  5. Rör försiktigt ner de blöta ingredienserna i de torra.
  6. Skeda upp smeten i muffinsformar (ca 16 normalstora muffins)
  7. Strö på rosmarin och flingsalt
  8. Gräddas i ca 15-17 minuter.

Kommentarer
Emma Julmust säger:

Åh, dessa medelhavsmuffins lät otroligt gott. Får ta och testa på det någon dag!

Svar: Do it baby! toppen att ha liggande i frysen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-14 | 09:32:49
Bloggadress: http://julmust.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Morron! Jag vet inte om det var det uppdämda glöggsuget, eller om chiliglöggen var SÅ god som jag tyckte.... Har en skvätt kvar som jag ska testa både kall och varm i dag med för att vara säker ;-P Luran gillade också glöggen som är en saftglögg baserad på bla rabarber och vinbär, men som får det där lilla extra av chilin. Supergod. Skulle nog funka fint att spetsa om man ville. En perfekt starta upp glöggsäsongen med även fast det är sommar ute tack vare en lagom kombo av säsongens bär, chili och glöggkryddor. Måste försöka få tag på en flaska även i år. Hotagenskryddor är tillverkaren bakom flarran. KRAM

Svar: Mmm glöggsug finns till för att släckas. Jag har släckt mitt glöggsug ett flertal gånger de senaste veckorna :-) Bra att du uppfostrar Luran i rätt anda. Är Bogge på samma spår?
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-15 | 07:01:54
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
cicci säger:

Mmm vad gott, älskar matmuffins! :)

Svar: Jag med! Underskattade små raringar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-15 | 23:05:05
Bloggadress: http://bingle.blogg.se
Therese Bjärstig säger:

Nope, bogge håller sig till pepparkakorna ;-D Men blev en stor mugg glögg även i går ur chiliglöggen på Lurans begäran då vi såg sista "Örnst" som hon säger. Och då konstaterade hon att hon inte gillar chili för det är starkt men att hon gillar glöggen och nu därför nog gillar stark mat och chili, hon har nog blivit stor tror hon ;-D

Svar: Haha Luran är för härlig. Och det blir nog folk av Bogge med tiden, tror du inte? ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-16 | 08:12:56
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback