Konserverade tomater = sommar på burk

När jag gick på mellanstadiet åkte en klasskamrat till Florida. Hon kom hem med en massa roliga saker som jag aldrig hade sett förut. Det som gjorde starkast intryck på mini-Me var en konservburk som påstods innehålla solsken. Jag trodde inte på det så klar. Men jag MINNS den väldigt väl. Och hur vi försökte övertala Anna att öppna burken. Vet inte om burken någonsin blev öppnad - i alla fall blev den inte öppnad i min närvaro. Kan dock inte tänka mig att solskensburken skulle leverera mer sommarfeeling än hemkonserverade tomater.
 
Sommarens tomater smakar så mycket. Och doften... Mmmm.... Det går inte att jämföra med de tråkiga tomaterna som säljs vintertid. Så om man då kan lägga en halvtimme på att spara den smaken till kalla vinterdagar, varför då inte göra det? Dessa tomater kokas i sin egen vätska och behåller därför optimalt med smak. Jag testade en burk igår, och när tomaterna var uppätna så (jag skäms lite men...) drack jag upp vätskan som var kvar i burken, så gott var det!
 
 
Världens enklaste konserv. Den behöver inte ens ett recept, bara en skiss. Idén hittade jag hos Matgeek. Jag har sedan anpassat det lite, då jag inte riktigt var överens med honom om tillvägagångssättet. Och jag kommer att anpassa det ytterligare lite nästa gång jag gör detta. För det blir en nästa gång. 
 
Konserverade tomater
Tomater (blandade storlekar och former, eller favoritsorten)
Vitlök
Salt och peppar
Örter (jag använde färsk rosmarin och torkade lagerblad)
Olivolja
 
 
Gör så här:
  1. Starta ugnen på 140 grader. Diska några burkar med tillhörande lock under tiden som ugnen värms upp. Torka torrt och ställ in burkar och lock i den varma ugnen så att de sista bakterierna dör. De ska stå där i ca 10 minuter, och den tiden används lämpligtvis till att förbereda tomaterna.
  2. Rengör tomaterna ordentligt och stick några hål i varje tomat med en tandpetare. Skala vitlöksklyftorna. (det är tomaten som är hjälten i den här rätten, så det behövs inte så mycket. 1-2 klyftor per burk är lagom). Skölj och hacka örterna.
  3. Ta ut burkarna ur ugnen och fyll dem med tomater. Varva med kryddor och hela vitlöksklyftor. Packa tomaterna så tätt det går. Häll på några matskedar olivolja och förslut burkarna ordentligt.
  4. Tillaga tomaterna i ugnen i ca 20 minuter (det ska bubbla ordentligt i burkarna och tomaterna ska ha åkt upp till ytan)
Plättlätt. Bara att göra. Denna gång gjorde jag på coctailtomater. Nästa gång blir det dock på stora tomater som delas grovt. Det blir enklare att packa tomaterna i burken, och det är viktigt att burken faktiskt är full när man tar ut den ur ugnen. Är det för mycket space i burken är jag rädd att konserveringen inte klarar sig så länge.
 
Detta är dessutom ett bra julklappstips. Många gånger har man ett gäng personer i sin omgivning som är helt omöjliga att köpa julklappar till. Att ge bort en korg med diverse ätbara godsaker är ofta räddningen... Och då är det lite extra kul att slänga ner något hemlagat.
 

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Låter MYCKET gott och ska testas, minus rosmarinen, för det är en krydda som jag inte riktigt kilar stadigt med...

Svar: Du får köra med din älskade basilika istället :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-25 | 16:44:00
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Så gott det låter! Bra julklappstips dessutom!

Svar: Visst är det? Jag älskar att ha en massa hemgjorda saker (sylt, gele osv) som man kan ta med sig som gå-bort-present också. Istället för en blomma eller en flaska vin liksom
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-25 | 18:18:57
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Lillgarden säger:

Låter gott!

Svar: Underbart till och med!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-25 | 21:06:33
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Coolt:) Låter gott med solsken i burk:)

Svar: Det var toppen. Som tomater och örter och lyckokänslor. Mmmm
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 14:57:55
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Therese Bjärstig säger:

Japp, basilika å timjan får jag gå loss med istället, ska åka å köpa burkar i morgon till min lingonsylt, tomater och inlagda svamp tänkte jag...

Svar: Bra där :-)Det är synd att det är så himla dyrt med burkar. Men det är ett engångsbelopp, så det är väl bara att bita ihop
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 20:45:25
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
HojnaSandra säger:

Åh, smarrigt det verkar! Jag måste verkligen prova men har en liten nybörjarfråga. Kan man ställa burkar med sån där "gummitätning" i ugnen utan att gummit förstörs? Trevlig blogg förresten, jag återkommer säkert! :)

Svar: Tack för dina fina ord :-) Jadå. Det som är viktigt ur konserveringssynpunkt är dock att ringarna alltid ska vara väl rengjorda och vara blöta när de läggs på burken. Lycka till.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-05 | 14:18:21
Bloggadress: http://sandraviklund.se
Kalle säger:

Hej!
Jag ser inte att du har skrivit ut temperatur på ugnen så jag antar att det ska vara samma 140 grader som när man rengör burkarna?
Får inte mina att bubbla???

2014-06-25 | 16:15:05
Henrietta säger:

Ett tips.. när det är klart å du tagit ut dem ur ugnen.. vänd burkarna uppåner, medan de svalnar.. det blir vakum i burken, förvara dem uppåner å de håller mycket längre 🤗Mvh Henrietta

2018-09-02 | 20:36:16

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback