Julmarknad i Lübeck

I många år har jag velat göra en riktigt julig resa. Att ta en weekendresa till någon mysig julmarknad. Förra året gjorde vi slag i saken: jag och Mia åkte till Lübeck över första advent. Trots att det är något jag velat göra i många år så åkte jag dit utan mer förväntningar än att ha en riktigt mysig helg och dricka en massa glühwein. Mina förväntningar infriades med råge. Om du vill göra en resa i år är det dags att planera.
 
Vi bokade vår resa i början av oktober. Det är alltså ingen stress ännu. Men det kanske är läge att börja tjata på omgivningen och att börja spara lite pengar :-) Det var för övrigt inte så dyrt att resa dit. Vi flög med Ryan Air. Normalt sett väljer jag andra flygbolag, men just till Lübeck så var faktiskt Ryan det bästa alternativet. Ryan trafikerar ju mindre flygplatser mitt ute i ingenstans. Och just i detta fall innebär det att när de trafikerar Hamburg (hrmm...) så landar man på flygplatsen ca 7 km utanför Lübeck. Strålande! Vi bodde på ett vandrarhem som jag för allt i världen inte kommer ihåg vad det heter (Mia, minns du?) men det var bra. Helt och rent och billigt i ett centralt läge. Resan (flyg, vandrarhem, transport till och från flygplatserna) kostade totalt ca 2200 kr om jag inte missminner mig helt. Väldigt överkomligt med andra ord - men det går ju pengar på plats med...
 
 
Lübeck är en bra stad för turister. "Allt" finns egentligen i den gamla stadsdelen där julmarknaden pågår. Om man skulle jämföra med Stockholm så är det lite som att ha Gamla Stan och Drottninggatan kombinerat. Vilket så klart är superbra ur turistsynvinkel - allt är koncentrerat till ett och samma ställe. Det finns förmodligen massvis med roliga ställen utanför murarna - men för en helg så är det alldeles lagom att stanna på insidan. Promenadavstånd överallt, vilket jag älskar.
 
 
"Julmarknaden i Lübeck" är egentligen flera olika marknader som pågår samtidigt (HÄR kan man läsa mer om dem, samt även öppettiderna för 2013) och är utspridda över hela den gamla stadsdelen. Det är väl egentligen som julmarknader är mest: försäljning av diverse hantverk och saker som kan ätas. Det som gör Lübeck så speciellt är miljön. Alla gamla underbara hus och trånga gränder. Och att verkligen hela stan är julpimpad.
 
 
Staden är välkänd för sin marsipan. Nu är inte jag nån stor marsipankonsument, men det var verkligen häftigt att vara inne i den ENORMA Niederegger-butiken. Det fanns marsipan i alla färger och former man kan tänka sig. Mia köpte med sig en adventskalender av marsipan. Lite roligare än chokladkalender för den som gillar det. På nedanstående bild visas skyltfönstret med julkrubban helt i marsipan.
 
 
Lübeck visade fram sin bästa sida när vi var där. Dagar med strålande sol och klarblå himmel. Kvällar med ett par minusgrader och lätt snöfall. Kolsvarta nätter där alla pyntade träd verkligen kom till sin rätt. Need I say more?
 
 
Summa sumarum: Jag kan verkligen rekommendera ett besök där. Nån som blev sugen? :-)


Läs mer, gamla inlägg efter resan:
EFIT första advent  (där större delen av dagen tillbringades i Lübeck)
Julgranskulor i kubik (från en underbar butik som nästan uteslutande sålde julgranspynt)
Kitch!
Shopping

Kommentarer
Victorias Jul säger:

Jag har länge velat åka dit och blev inte mindre sugen nu kan jag säga :)

Svar: Förlåt. .. :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 08:06:59
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Jul hos Linda säger:

Julmarknad i Tyskland är verkligen drömmen! Men jag tror nog jag suger lite till på den karamellen, december är så fullspäckat av tentor :)

Svar: Ja och som student kanske inte riktigt pengarna finns heller... Du får suga på den karamellen ett tag. Väl värd att vänta på :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 09:02:21
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se
Lillgarden säger:

Alltid drömt om att åka på julmarknad i Tyskland! Och hoppas kunna göra det ett år!

Svar: Det var jättetrevligt. Kan verkligen rekommendera det!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 11:23:56
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Tomtenissan säger:

Jag var där 2010 på julmarknad och det var en dröm för mig som är jultokig.

Får bli en liknande resa snart igen...

Svar: Ja för vi förtjänar att skämma bort oss själva!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 12:43:52
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se
julmust.blogg.se säger:

Ser sjukt mysigt ut, dock blir det nog julmarknad i Danmark i år för min del! :)

Svar: Åh jag skulle vilja åka till Köpenhamn över en helg innan jul.... myyyyys
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 14:28:16
Bloggadress: http://julmust.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Mmmm så sugen, och jag tror även att Riga kan vara en hit i advents och juletid, brukar gå all in med lampor granar m.m. sa guiden, så det vore nått... Men en weekend i London på Harrods skulle jag inte heller neka ;-P Men lär väl på sin höjd bli en lokal marknad. KRAM KRAM

PS fick ingefärstabletter av en kollega och kom osökt att tänka på dig, sedan köpte jag två tukosa kuddar på hemtex å då dök du upp igen i mina tankar, så insnöad man blir i bloggvärlden *fniss* Ds

Svar: Mmm. Har hört att både Tallin och Riga är fantastiska julmarknadsstäder. Men jag är inne på ditt spår: London. När räkningarna är betalda vet jag om jag har råd att åka i år. Jag har inte varit i London sedan 1997, så det är ta mig sjutton på tiden, håller du inte med? :-D
Haha visst är sånt roligt? Men jag tycker inte att det är konstigt. Herregud, jag har ju varit mer "hemma hos dig" än vad jag har hos en av mina bästa vänner. Och jag har mer kontakt med dig och flera andra bloggvänner än vad jag har med många IRL-vänner.... Nu väntar jag på att få se de turkosa kuddarna också, för bövelen!

Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 18:04:00
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Stella säger:

Så mysigt! längtar lite efter jul nu :)

Svar: Mmm det var jättemysigt!Välkommen hit, om du längtar efter jul så är det här helt rätt ställe att hänga på :-D (eller så är det totalt livsfarligt...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 23:50:32
Bloggadress: http://stellicious.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Håller tummarna att du åker till London, då får vi ju njuta indirekt för jag antar att du lär blogga om det isf :-D Och japp, ett kuddinlägg kommer bara jag får tummen ur och fotar... Önskar dig en fin dag!

KRAM

Svar: Vi får se vad som händer :-) Eller så sparar jag pengarna och går All In och kör NY nästa år? Vad tror du? :-)
Ha en fin dag du med! Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-27 | 06:59:15
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Åhhh då hade jag röstat på NY, men London är inte dumt det heller, särskilt som man som jag vill ha nära hem ;-P

Svar: Mmm.. men det är inte såååå många timmars flygning till NY ändå. fullt görbart :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-27 | 07:06:44
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback