Jordärtskocksoppa med parmesan och kantareller

Även om jag sa att det fortfarande är mycket sommar kvar (för det hade jag tydligen bestämt) häromdagen så går det inte att blunda för att det börjar bli höst i luften. Det är skönt och lite vemodigt på samma gång. 
 
Höst betyder kantareller. Och rotfrukter. Om man förenar de tu till ett ljuvligt äktenskap så får man jordärtskocksoppa med smörstekta kantareller. (jag vet att jag tjatar om jordärtskocksoppa minst en gång om året, men ni vet att det är för att jag vill er väl. Okej?!)
 
 
Samma recept som vanligt eftersom burksoppan har slutat tillverkas. Toppa med smörstekta kantareller och hyvla på lite parmesan. 
 
Detta är verkligen bland det godaste jag kan äta. Som att ge magen en kram. Och att den kramar mig tillbaka.
 
Fredag idag. Har ni några storslagna planer för helgen? Storslaget eller ej: önskar dig en riktigt trevlig helg!  

Kommentarer
Paperback Lover säger:

Detta är bland det godaste vi äter hemma också, fast kanske mest under vintertid. Har man inte kantareller hemma så funkar det med knaperstekt bacon.
Och så en god öl till det förstås. Håller med om att det är som att krama magen.
Ibland blir det på blomkål också. Mums!

Svar: Enligt principen "allt blir godare med bacon" - absolut! Eller med löjrom och en klick creme fraiche.
Eller med ett mjukkokt ägg.

Vet du en sak? Jag har fortfarande inte lärt mig att dricka öl. Helt hopplös på den fronten :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-16 | 09:39:12
Bloggadress: http://paperbacklover.blogspot.se
Rundamamman (-30kg, 30kg kvar!) säger:

Gu vad fint att servera i kaffekoppar, varför kommer jag aldrig på alla såna finurliga serveringstips?! :D

Jag fick även tips om att du kanske känner till någon julkalenderswap? Lite tidigt att tänka på sånt kanske, men bättre det än att missa! Vet du om det kommer vara någon i år och vem som håller i den om man vill anmäla sig?

Svar: Visst är det fint. Detta är iofs thekoppar så att det blir lite mera mat, men kaffekoppar funkar ju utmärkt som en liten förrätt. För det är en alldeles fantastisk förrättssoppa.
Och du... Man behöver ju inte komma PÅ saker. Det räcker ju med att komma IHÅG :-)

Angående julklappsswapp så var jag med i en swapp för två år sedan. Den hade uppehåll förra året, och jag har inte en susning om hur det blir i år. 24:e september får vi veta....
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-16 | 13:00:49
Bloggadress: http://rundamamman.blogg.se
Julbloggen - Lisas Vinterland säger:

Ser smaskens ut! Jag gillar dina recept skarpt, det är ofta så enkelt men ändå såå gott. Testar många av dom och har aldrig blivit besviken :)

Svar: Åhh Lisa TACK <3
Din fina kommentar gjorde helt klart att min helg fick en drömstart!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-16 | 13:17:32
Bloggadress: http://lisasvinterland.blogspot.com
henrietta säger:

Har nu lämnat jobb för 2! veckors semester! Helgen ska ägnas åt vm-friidrott å ha barnbarnen på lördag em, ska bli kul å leka med dom! Ska inhandla resårband så vi kan hoppa twist!
Må så gott!
Din soppa ska jag göra på söndag!

Svar: ...på temat avundsjuk, men inte missunsam :-)
Hoppas att du får en riktigt skön helg med barnbarnen. Friidrott är det på mitt schema med!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-16 | 16:00:59
Ann-sofi MATSAFARI säger:

Mmmm underbart!

Svar: Vet du vad som mer är toppen? Om man har rester av soppan, och har den i potatisgratäng dagen efter. Mmmmm
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-16 | 20:01:24
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
UllanBullan testar i köket säger:

Vackert! Och låter dessutom gott.

Svar: Tack :-) Och det är supergott! En sån där jättebra bassoppa som kan vara en god vardagslunch eller lyxigaste förrätten. Brukar äta den med kokt ägg till lunch. Och med rom och gräddfil som förrätt. Får jag något över så blir det potatisgratäng dagen efter - där soppan ersätter grädden :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-17 | 08:48:18
Bloggadress: http://ullanbullan.wordpress.com/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback