Isthe med ingefära och mörk rom

I fredags hade jag två vänner över på en bit mat och en massa tjejsnack. Vin, prat och skratt i många timmar. Vi har försökt fått ihop en kväll hela sommaren och äntligen lyckades vi. Eftersom vädret var strålande så ville jag bjuda på något fräscht och läskande som välkomstdrink.
 
 
Isthe med ingefära och mörk rom
Koka ca 4 dl starkt Earl Grey. Tillsätt en rejäl bit skivad ingefära som får dra i det varma thet. Ställ i kylen att svalna. Efter ca 30 minuter så ska thet silas genom ett kaffefilter. Tillsätt 2 dl mörk rom (jag använder Captain Morgan) och ställ tillbaka i kylen. Hit kan man förbereda.
När det är dags för servering: skiva i en citron och ½-1 apelsin (beroende på storlek). Tillsätt massvis med is och fyll upp kannan med Ginger Ale. Rör om, sen är det klart att servera!
 
Detta är en av mina favoritdrinkar på sommaren. Jag måste dock ta mig i kragen och beställa lite ingefärsvodka. Det skulle vara alldeles lysande här....
 
Vad sippar du helst på för drink när solen gassar?

Kommentarer
Stina säger:

Det här såg ju bara för gott ut! I Spanien finns det något som heter Tinto Verano och det är det bästa som finns när det är varmt!

Svar: Hmm.. Tack för tipset. Kan kanske vara ett sätt för mig att lära mig att dricka rödvin på? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-04 | 17:30:46
Bloggadress: http://hundarochhardrock.bloggplatsen.se/
Fru Nattfrost säger:

Åh jösses, det lät gott!
Jag tycker väldigt mycket om Mojito (ja.. hur det nu stavas), men annars så... mmm... en god frappe från Waynes är inte fel det heller.

Svar: Åhh mojito har jag bara druckit en gång i sommar. Odlar egen mynta - men det har ändå inte blivit av. Tack för påminnelsen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-04 | 20:19:15
Bloggadress: http://www.nattfrost.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Låter underbart svalkande och gott! Ha en fin vecka nu!

Svar: Detsamma till dig Ann-Sofi :-)
Känns skumt att jobba igen - speciellt när så många fortfarande har semester. Jag brukar ju vara sist tillbaka...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-04 | 21:42:19
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Nilli säger:

Det låter ju galet gott, får ta och spara det här receptet så jag har till nästa sommar!

Svar: Fick nästan en känsla av att du skulle gilla det :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-28 | 14:51:19
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Nilli säger:

Gjorde detta igår och det var inte sista gången. Tog dock ett rött "julte" med lite kanelsmak, men det blev kanon! Tack för receptet!

2014-07-22 | 14:28:52
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback