Glöggfest?

Godmorgon! Vad glad jag blev över era kommentarer igår. Har varit sugen på att börja julblogga ett tag nu, men verkligen hållit igen. Nu ville jag inte vänta längre, och jag är glad att ni höll med om att det var på tiden att bloggen blev en julblogg igen. Det kommer iofs att vara rätt varierande inlägg en tid framöver, några blir juliga och andra som är "här och nu".
 
Fick en fråga igår från Rubbad Hemmafru om min glöggfest. Glöggfest är trevligt, så det förtjänar faktiskt ett helt eget inlägg istället för att "bara" bli ett svar på en kommentar.
 
 
Jag fyller år den 7:e december. Jag älskar glögg. Jag har dessutom lyckan att omge mig med vänner som också älskar glögg. I anslutning till min födelsedag, på andra advent, ställer jag därför till med glöggpartaj. Jag vill så klart att så många som möjligt ska kunna komma. Samtidigt så kan jag bli lite stressad av att ha tillställningar med för många människor samtidigt - man hinner inte prata med alla, och det är ändå det som är huvudsyftet. Att ha trevligt ihop. Sen är det inte helt fel om merparten av gästerna har någonstans att sitta och att alla har något att dricka ur.
 
Det brukar vara runt 40-45 pers som bjuds. Det innebär att 30-35 pers kan och vill komma. Vet inte hur det är för dig, men jag kan inte erbjuda så många människor nånstans att sitta, annat än på golvet. För några år sedan bestämde jag därför att göra en heldagsglögg. Öppnar portarna runt 15 och föser ut de sista runt 22-tiden (söndag = jobb dagen efter...) Folk kommer och går. Vissa stannar en timme, andra stannar nästan hela tiden. Det blir lite omlopp på folk, alla får sitta, jag har tid att prata med alla. Det blir mera mysfeeling på det viset.
 
Jag har heller inte råd att bjuda så många på de underbara dropparna. Därför ber jag gästerna att ta med sig en flaska själv - men sen brukar all glögg hamna i en "gemensam pott" i köket. Så får man testa lite olika sorter också. Perfekt.
 
 
Tilltugg styr jag upp så klart. Försöker få till en bra blandnig av sött och salt. Bakverk och matiga snittar. Godis och kryddade nötter. Pepparkakor och ost. Sen självklart lite julmust och clementiner. Om man klickar HÄR så kommer man till inlägget från förra årets glöggfest, och alla recept finns publicerade i december 2012 om det är något som verkar lockande :-) Edit 2013-08-27: nu har jag uppdaterat inlägget från glöggfesten med länkar till recepten.
 
Folket på plats. Glöggen värms. Tilltugg fixade. Sen är det bara att slå på lite julmusik för att uppnå total julmysfaktor delux.
 
Nån mer som brukar ställa till med glöggfest? Och vad är ditt favorittilltugg till dessa ljuva droppar?
 

Kommentarer
Lillgarden säger:

Låter helt underbart! Vilken grej!

Svar: Glöggfest is da shit :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-22 | 08:52:33
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Rubbad Hemmafru - Med ett glapp i hjärnan säger:

Tack och bock för inlägget :). Har samma problem, hur får man plats med 30 personer liksom? När vi har haft middagsbjudning har vi som mest bjudit kanske 10 personer och sen är det fullt. Vi har ett för litet kök. Men nu har vi iallafall fått tag ett nytt köksbord och flera stolar, så nu har vi en "matsal" på övervåningen OCKSÅ. Där får det plats lite fler. Jag ska absolut ställa till med glöggfest närmare jul, det låter ju urmysigt!

Svar: Nej man får ju inte det... 10 pers till middag är ju toppen. Jag får som mest plats med sex pers, och då måste alla verkligen hålla in sina armbågar :-(
Klart att du ska ställa till med glöggfest!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-22 | 10:14:22
Bloggadress: http://rubbadhemmafru.blogg.se
Ulla säger:

Visst, vi hade många år glöggfest med öppna dörrar... Sedan blev det av flera orsaker ett stop i traditionen, men tror att det skulle vara dags att värma upp glöggen igen :)

Svar: You go, girl :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-22 | 12:30:22
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Victorias Jul säger:

Vet du om det blir någon julbloggsträff i år? För det hade jag tänkt försöka komma på ifall det blir en tid som passar mig.

Jag försöker lära mig att dricka glögg och dina glöggfester verkar så mysiga att jag gärna skulle vilja ha det själv, men ifjol hittade vi en glögg som gick att dricka så det går framåt =)

Svar: Det vore kul med en träff i år igen! Men vi har inte tagit tag i någon planering ännu, så jag vet inte om/hur/när det blir något.
Vad var det för glögg du gillade förra året? Det finns ett äppelvin på bolaget. Varm och Kall. Den är lite mer som flytande äppelkaka. Och en bra inkörsport till "tyngre droger" :-) Har du testat den? Om inte så kan jag verkligen rekommendera den.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-22 | 12:51:25
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Pernilla säger:

Vad roligt att du börjat julblogga igen Erica! Ska du gå på julvisningen hos ICA den 4/9? Tycker du borde vara bjuden på den :) Jag ska gå, hoppas vi ses!

Svar: Men åhhh det vore ju himla trevligt. Men inbjudan lyser tyvärr med sin frånvaro :-( Däremot årets Blossa och julsnaps? Jag ska, ska du? I sånt fall ses vi där :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-23 | 09:40:16
Bloggadress: http://bliminjast.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback