Citronpraliner

Ni som följer mig på Facebook blev utsatta för en rejäl och chokladdrypande bildbomb för en vecka sedan. Då lekte Åsa och jag chokladfabrik hemma hos henne. Hon skulle nämligen på möhippa och hade lovat att fixa lite gott att smaska på till picnicen.
 
 
Jag fick en sån bra julklapp av mina föräldrar förra året. En pralinkurs på Chokladfabriken. Åsa fick samma kurs av sina päron. Vi lärde oss massvis med bra tips och trix som definitivt kommer att komma till nytta. Jag menar... Ovanstående raring är det nästan proffskvalitét på! Dessutom fick vi med oss ett recepthäfte hem.
 
Pralinen på bilden består av ett skal i mörk choklad och en fyllning av len tryffel med rätt mycket smak av citron
 
 
Citronpraliner enligt Chokladfabrikens recept
32 praliner
400 gram mörk choklad till skalen
 
40 gram grädde
35 gram citronsaft (ca 1 citron)
5 gram glukos
20 gram Trimolin*
rasp från ½ citron
 
62 gram mörk choklad, finhackad
75 gram mjölkchoklad, finhackad
45 gram smör
13 gram citronvodka*
 
Gör så här:
  • Temperera chokladen till skalen och gjut dem. Spara den överflödiga chokladen till bottnarna.
  • Blanda grädde, glukos, trimolin*, citronsaft och citronrasp i en kastrull. Koka upp.
  • Blanda chokladen och smöret i en bytta.
  • Häll gräddblandningen över chokladen och smöret. Rör till smeten blir slät.
  • Tillsätt citronvodka* och mixa (med mixerstav) till en fyllig tryffel.
  • Häll upp i en spritspåse och låt svalna till ca 27 grader.
  • Fyll skalen med tryffel, men inte ända upp. Lämna lite utrymme till bottnarna.
  • Temperera chokladen till bottnarna, häll på pralinformen och skrapa av överflödet.
  • Låt pralinerna stelna i kylen.
Läs HÄR om hur man tempererar choklad, och HÄR om hur man gjuter pralinskal.
 
*Vi bytte ut trimolin mot honung, och citronvodkan mot Limoncello. Ovanstående måttangivelser är dessutom halverade då originalreceptet räcker till måååånga praliner.

Kommentarer
Katarina säger:

Den är helt perfekt, mmm!

Svar: Mmmm.... Jag har så himla mycket pralinidéer nu, Katarina, så det är helt sjukt. Det kommer att bli en GOD höst.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-08 | 10:21:51
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Therese Bjärstig säger:

Mums så smarrigt, vilken tur att jag förutom rosa bubbel och jordgubbar inhandlade lite god choklad (dock inte citronsmak utan fläder) att avnjuta ikväll :-D KRAM KRAM

Svar: Det har du gjort dig så förtjänt av!!!
Kram och grattis än en gång
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-08 | 12:30:19
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
UllanBullan testar i köket säger:

Det här receptet skall jag definitivt spara och testa!!!

Svar: Gör det. Det blir super :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-10 | 09:25:28
Bloggadress: http://ullanbullan.wordpress.com/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback