American Pancakes

För mig är svenska tunnpannkakor likamed lunch eller middag. Ska det serveras pannkaka till frukost vill jag ha de amerikanska tjocka varianterna. Och bacon. Är det lördagsfrukost så är det :-)
 
Pancakes, bacon, lönnsirap och en liten smältande smörklick
 
 
American Pancakes
Blir ca 16 små pancakes.
 
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
1 krm salt
2 1/2 dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

smör till stekning
 
Gör så här:
  • Blanda de torra ingredienserna i en skål.
  • Vispa sen ner mjölken och smöret och sist ägget. Vispa till en slät smet.
  • Stek i stekpanna eller plättlagg. Klicka ut ca 1 msk smet per pannkaka.
  • Grädda ca 1 1/2 minut, tills det börjar bli lite bubblor på ytan. Vänd och grädda ytterligare ca 1 1/2 minut.
Men visst... Jordgubbar funkar bra det med!
 

Kommentarer
Ninni säger:

Åh va gott!

Svar: Smaskigt som bara den :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-03 | 15:30:54
Bloggadress: http://fames.se/geekisthenewcool/
Flipfloppan säger:

Det var väl väldigt onödigt av mig att läsa ikapp såhär på kvällskvisten och mötas av matporr.. Helt ljuvliga bilder och nu blir det en nattamacka. Kul att du kikade in och lämnade spår, jag njuter sommar något så pass och bor kvar i paradiset till slutet av september. Sen är det 1 månad att komma till ro där och sen smäller det igång ju!!! Ska inte säga att jag längtar just nu, men sen så...

Svar: Matporr? Vilken komplimang :-) Nu blev jag glad! Men om du tycker att detta är matporr så har du aldrig besökt helenaljunggren.com? Gör det. När du är mätt :-) Skönt att du kan bo så länge i paradiset. Jag har just köpt mitt paradis... Så underbart.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-03 | 23:41:47
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Lillgarden säger:

Så snygga blir aldrig mina! Måste nog testa ditt recept ;)

Svar: Gör det :-) Det där är väl nåt basrecept tror jag... Skrev ner det från nån tidning för 10 år sen eller nåt så jag har inte en susning längre om vartifrån receptet kommer. Men det funkar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-05 | 16:44:27
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback