Smörgåstårta och fredagsmys

Idag ska vi ha sommarfest med jobbet. Vän av ordning kanske tycker att det är lite sent med sommarfest den 28:e september, men i våras så konstaterade vi att våra fredagar var slut för säsongen. Vi prioriterade helt enkelt. Vi tyckte att det var viktigare att alla kunde vara med på sommarfesten än att sommarfesten infaller just på sommaren.
 
Vi ska faktiskt sticka iväg till keramiken ikväll. Det ska bli jätteroligt! Och eftersom jag tycker att det är roligt med matlagning så tog jag på mig att ordna det ätbara. Så ikväll har jag gjort iordning två smörgåstårtor. En vanlig standardtårta med räkor och rökt lax. Och sedan en italiensk variant. Den italienska har jag aldrig testat förut, det är en såndär "fundera på recept medan jag duschar"-uppfinning. Så ni får vänta på det receptet - jag måste helt enkelt provsmaka den innan jag vet om receptet är värt att passa vidare.
 
 
Till tårtan:
10 skivor polarkaka
 
Grundklet:
5 dl Creme Fraiche
2 dl Kesella
2 tsk dijonsenap
250 gram mjukost
1,5 dl grädde (som ska lättvispas och så klart blir betydligt mer då)
1 dl äkta majonäs
 
Smaksättning:
4 kokta ägg
4 frp crabfishpinnar
200 gram rökt lax
Citron
Salt och peppar efter smak
 
Garnering:
2 burkar räkor (ja, det blir så klart MYCKET godare med handpillade räkor, men jag hade inte tiden)
3 kokta ägg
1 burk rom
Coctailtomater
Blå vindruvor
Gurka
 
 
 
Gör så här:
  • Dag 1: Blanda alla ingredienser till grundkletet. Ta undan två deciliter som sedan ska täcka tårtan.
  • Finhacka ägg, crabfish och lax. Blanda ner hacket i grundkletet. Smaksätt med citron, salt och peppar.
  • Bottna ett fat med lite gladpack och lägg sedan på två skivor polarkaka. Bred på fyllningen, lägg på nytt bröd (tänk på att lägga nästa lager omlott så att det blir en stadig tårta) och fortsätt tills det är 5 lager bröd.
  • Dag 2: Bred ut det sparade grundkletet på tårtan. Täck skivorna med gurka och garnera. Börja utifrån och gå inåt i cirklar.
  • Ät och njut :-)
 
 

Kommentarer
Petra/Paradise säger:

åååh!! Å jag som ÄLSKAR smörgåstårta!! Avis jag blev nu! ;)

Spännande med den italienska varianten! Själv skulle jag aldrig kunna tänka ut ett recept från eget huvud. Här följer man recept efter punkt och pricka! *tråkig* ;)

Men duuuu!! Va nyfiken jag blev på den däringa gamla kokboken för några inlägg sedan! Den skulle jag MER ÄN GÄRNA vilja ha i mina ägor!! :D
Lyllos dej!

Trevlig helg gumman!
KRAAAAAAAAAAAM

Svar: Den italienska varianten blev också god (men räk/laxvarianten blev ännu godare). Recept kommer imorgon. Och vad tusan... Man kan inte vara bra på allt. Du får spana på mina recept så spanar jag på dina kort och pyssel :-)
Ha en fin helg du med!
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-28 | 10:09:26
Bloggadress: http://paradises.blogg.se
Helly säger:

Fasiken vad härligt med fest. Själv ska jag festa till det med köttbullar och extra mycket smör i potatismoset! Och sen somna framför Fångarna på fortet. Glamour all the way!!
Smörgåtårta är verkligen en klassiker och funkar i alla lägen och läger. Och, nu får du en utmaning: En julig smörgåstårta??? Lax, är väl givet... rödkål, sill, skinka??

Svar: OJ. Julig smörgåstårta... Tyckte att jag var tillräckligt kreativ som skapade en italiensk tårta. Får klura på den ett tag. Men julskinka, senap, nån lite mimosaaktig fyllning... Fårfiol. Hmmm... Jag klurar på det och kommer jag på nåt så får jag helt enkelt bjuda in dig på provsmakning.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-28 | 14:25:13
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Queen of Kammebornia säger:

Mumsfilibabba!

Svar: Oh yes :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-28 | 14:49:12
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Em säger:

Men aj aj aj vad sugen jag blev på smörgåstårta nu! Det är ju så fantastiskt gott!

Svar: Ja det är ju det! Tittar du in imorgon så får du ytterligare ett recept :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-28 | 15:30:43
Bloggadress: http://swedishxmas.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback