Belgiska våfflor

 
Långa lata helgmornar är något av det bästa jag vet. Göra något gott till frukost och bara mysa. Bäst är det på vintern när man samtidigt kan sitta och titta på all skidåkning. Men höstmornar är bra det med :-)
 
Normal långfrukost innebär kolesterolfrukost (dvs stekta mackor, bacon och stekt ägg). Men det är ju inte fel att variera sig heller. I påskas fick jag ett belgiskt våffeljärn. Av någon anledning har jag glömt att använda det. Hur går sånt till egentligen? Nåväl. Igår var det dags att provköra och det blev jättegott.
 
 
Belgiska våfflor
Jag gjorde det enkelt för mig och använde ett av recepten som följde med järnet. Det blev jättegott i smaken, men konsistensen blev lite "sladdrig". Vet iofs inte om det beror på receptet, eller om det beror på att jag helt enkelt inte gräddade dem tillräckligt länge.
 
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl socker
salt
125 g smält smör
4,5 dl mjölk
2 äggulor
2 äggvitor
Smör/margarin till järnet
 
Gör så här:
  • Blanda alla torra ingredienser.
  • Blanda de blöta ingredienserna förutom äggvitan. Blanda sedan ihop allt till en smet
  • Vispa äggvitan hårt och vänd ner i smeten.
  • Smörj järnet. Häll en dryg deciliter smet i järnet och grädda i ca 5 minuter. Smörj järnet mellan varje omgång våfflor.

Våfflorna pudrades med florsocker, och serverades sedan med blåbär och lönnsirap. Men jag kan även tänka mig att det är gott med stekt bacon till :-)

 


Kommentarer
Katarina säger:

Långfrukost är så mysigt och gott :)

Svar: Oh yes! Det är det bästa på hela veckan :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-16 | 11:28:40
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Det bästa med helgen:) Den härliga frukosten man har tid och ro att smälla i sig.

Svar: Japp! Förutom kolesterolfrukosten så står saffransscones med apelsin/ingefärsmarmelad högt i kurs :-) Sen rullar man fram, men vad gör det om hundra år??
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-16 | 11:49:12
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Queen of Kammebornia säger:

Mmmums! Våfflor liksom! Hurra för det!

Svar: Hurra hurra hurra hurra!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-16 | 13:21:23
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Victorias Jul säger:

Vi brukar ha sådana frukostar vi med, hos oss brukar det bli amerikanska pannkakor med blåbär i

Svar: Det är så gott. Och lite bacon möjligtvis? :-) ;-) (Jag lever efter principen att "allt blir godare med bacon". Och smör)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-16 | 14:57:05
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Ska bums spana in ellos då ;-D
Och du, gör massa belgiska våfflor, de som blir över är apgoda att rosta på kvällen eller dagen efter å äta som smörgås *tips*
KRAM

Svar: MUMSigt tips :-) Det ska jag lägga på minnet :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-16 | 15:53:18
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Linda/Candygirl säger:

ÅH mysfrukost. Det är bland det bästa med helgen. Och så lördagmiddagen förståss...

Svar: Mmm... Men som ensamboende blir lördagsmiddagarna sällan så flådiga, så jag går all in at breakfast istället :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-16 | 17:00:41
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Jul i laloland säger:

Svar: Gött med senappi! HAde jag bott i Estockholmo hade det varit Munchkin och senap för hela slanten =D

Svar: Dessa avstånd...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-16 | 21:47:33
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback