Så här ska en glögg smaka!

Även om det är roligt med lite udda smaker på glögg så är det inget man tar fram på julafton. Trots allt handlar ändå glögg om djupröd, kryddig, värmande tradition i flytande form. Det är precis vad man får när man värmer Saturnus God Jul-glögg.

Ännu en glögg som testats av en minitestpanel bestående av mig och Åsa. Vi satt faktiskt med ett fånigt leende på läpparna båda två när vi smakade. Det här är ett skolboksexempel på hur det ska vara. Hur det ska smaka för att smaka rätt.
 
Foto: Pressbild från Saturnus
 
Lättglögg har ofta en tendens att vara alltför söt, nästan kvalmig. Jag tycker att en glögg behöver lite alkohol för att balansera sötman, men här saknade jag inte alls alkoholen. Men det skulle nog funka att hälla i en skätt rom också.
 
Tydlig smak av glöggkryddor. Kryddnejlika och apelsin (eller pomerans?) var de kryddor som dominerade och vi fick båda känslan av att pilla i nejlikor i apelsiner.
 
Det här är en himla bra basglögg. Faktum är att det faktiskt är den bästa lättglöggen jag druckit, och den lättglögg jag kommer att se till att ha hemma fortsättningsvis. Denna glögg förtjänas att drickas på julafton (även om undertecknad inte kommer att göra det - då vill jag ha en alkoholhaltig glögg). Dessutom: för varje såld flarra donerar Saturnus 1 krona till Världens Barn. Bara en sån sak :-)
 
Alkoholhalt: Nope! Alkoholfri!
 
Betyg:
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.

Kommentarer
Tomtenissan säger:

Den Är en klassiker...alltid lika god.

Svar: Ja, men jag hade missat den helt. Vet inte varför. Sett den i butik, men gått förbi bara...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 16:46:59
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se
Annas Jul säger:

Oj vad jag känner igen mig att man börjar nästan tröttna på alla nya glöggsmaker, det finns få som slår en riktig klassisk röd glögg eller en ljus vanlig äppelglögg. Låter som glöggen från Saturnus är något för mig. Får bli till att testa under hösten!

Svar: Jag gillar iofs roliga smaker - men det är mer en höstgrej för mig. När december kommer så är det riktig glögg som gäller :-) Och ja, den här SKA du testa, helt klart. Doktor Nilsson ordinerar ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 18:18:33
Bloggadress: http://www.annasjul.blogspot.com
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Oh, nu börjar jag längta efter glögg!

För kanske två år sedan gick vi ett glöggset. Små muggar och en "porslinskastrull" med hållare till värmeljus under. Vi har ALDRIG testat den, men i år känns som det år då den plockas fram. Wow. Kom precis på att vi ska ha glöggkalas. Det är väl ett måste väl? ;)

Svar: Glöggkalas är ett absolut måste - i alla fall i min värld. Scrolla ner några inlägg så hittar du massvis med inspiration :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 18:44:08
Bloggadress: http://pysselmani.blogg.se
Linda/Candygirl säger:

Svar; TACK TACK... det hade jag INTE hört. Men jag kommer definitivt höra mer.... PRECIS min stil. THANX

Svar: Glad att kunna förgylla din kväll :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 19:29:08
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Amandas jul säger:

Håller med dig. Såhär SKA absolut en glögg smaka!!

Svar: ...skulle vilja ha denna i en starkvinsvariant!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 19:55:00
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Emelie - Emelies Christmas säger:

Där där glöggen är så jäkla goooood! :D

Svar: Håller fullständigt med. Jag har faktiskt medvetet valt bort den tidigare . den ser för "enkel" ut eller vad jag ska säga...? Men jag har definitivt ändrat uppfattning
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 20:10:45
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
helly säger:

Denna finns väl oxå som helt alkoholfri? Har för mig att det var denna jag satte mitt hopp till när jag var gravid.

Svar: Ja, den är helt alkoholfri. Jag har uppdaterat inlägget nu...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 20:45:31
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Anonym säger:

Jag har faktiskt aldrig smakat Saturnus glögg! Kanske dags att göra det i år :)

Svar: Ja det tycker jag definitivt. De tar storslam i lättglöggskampen.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 20:51:24
Bloggadress: http://julmedtvabarn.blogg.se
Maries strålande jul säger:

Jag håller med, det är kul att testa nya smaker men inget slår det klassiska. Är detta en lättvinsglögg eller saftglögg? Vi brukar ha Saturnus saftglögg på jobbet till lucia men den tycker jag är för sliskig, gillar lättvinsglögger bättre.

Svar: Det är en saftglögg (druvjuice och äppeljuice). Den var inte så hiskeligt söt tycker jag. Helt okej i sötman. Och perfekt i kryddningen. Karaktär liksom.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 21:53:35
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Maries strålande jul säger:

Jag ska helt klart testa, den vi har på jobbet är i en stor plastdunk för storkök så det kan ju skilja sig.

Svar: Just. Vet vilken du menar. Koncentrat. Minns att vi hade den varianten när jag var mindre (men på glasflaska då) men kommer inte ihåg hur den smakar...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 22:20:04
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Thereses jul säger:

Det bådar alltså gott inför framtiden för min flaska som står och väntar på att få bli öppnad närmare lite juligare tider. Kul att du gillade den!

Svar: Ja den var en höjdare. Hade inte testat den tidigare, men jag är VÄLDIGT positivt överraskad :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-15 | 23:24:40
Bloggadress: http://theresesjul.blogspot.se
Queen of Kammebornia säger:

Mmm, mums vad det låter gott!

Svar: Det ÄR gott :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-16 | 01:06:08
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Katarina säger:

Jag börjar bli sugen på glögg nu :) Vi får hoppas på att Ikea tar in glögg i år igen :) Hallon-lakrits glöggen kommer vara svårt att få tag på här :) Kram

Svar: Mmm... Jag med. Men det är bara frukost nu... Här är det en ruggig höstdag med blåst och regn... Men att dricka glögg halvsju på morgonen känns FEL... Även om den är alkoholfri haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-16 | 02:45:25
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
frida säger:

det finns inget bättre än när det börjar bli ok att värma på en skvätt glögg igen... även om jag redan gjort det ett tag i hemlighet...

Svar: Haha här i världen bland julbloggare så är det inget att hymla med :-D Kör på, tjejen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-17 | 09:30:27
Bloggadress: http://snflake.blogg.se
Lillgarden säger:

Detta är min absoluta favoritglögg som jag köpte av en slump ett år.. Nu vågar jag knappt smaka ngn annan lättglögg just för att inte riskera att få en sån sötsliskig! :)

Svar: Nej, vinnande koncept bör inte ändras för mycket :-) Men vinfabrikens alkofria äppelglögg (köps på bolaget) är en höjdare också - om du vill ha ett ljust alternativ :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-24 | 19:38:32
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback