Julmusik: Jag behöver er hjälp...

Jag har ju tidigare berättat om hur jag brukar göra julkorten, nämligen i form av julskivor. Jag har gjort det i sex år nu, och det blir verkligen svårare och svårare att hitta låtar. Det börjar kännas som att alla låtar har varit med både en och två gånger vid det här laget.
 
Det är där DU kommer in i bilden :-) Vilken är din absoluta favoritjullåt? Och har du något ess i rockärmen? En känd låt i en annorlunda version? Nån evergreen som glömts bort på alla samlingsskivor de senaste 60 åren? Nån maffig manskör? Anything, just give it to me!
 
 
Som tack för hjälpen bjuder jag på en lite annorlunda version av Baby, It's Cold Outside. För övrigt en av mina favoritjullåtar. Funkar dessutom året runt, eftersom den inte är JUL utan bara KALL. Men den värmer hjärtat ;-)
 
Tack på förhand för hjälpen!
Ha en fin helg

Kommentarer
Helly säger:

Åh jag har gjort så många olika spellistor på spotify. Ska om nått tag, när jag hinner, lägga upp dem. Men tills dess vill jag verkligen, verkligen slå ett slag för en helt galen julskiva. Jag är ju galen i den danska julen och detta är en dansk julskiva. Den handlar om allt det som kan hända under "julefrokosten". Och det är en del. Om man läser titlar så som: Var är min fru?, Tjenare, tjenare, kom med ölet!, Nu ska vi gå ut och slå till Sören, Full igår, full idag.
Det sägs födas flest barn i september pga julefrokostarna... Skivan heter Julefrokost vol 1/Hvem ska nu betale? Sök på spotify, om du har det.

Svar: Det ska jag spana in! Det låter som om man kan få sig ett gott skratt på köpet :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 09:45:07
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Victorias Jul säger:

Min favorit låt är Mera jul, men den är inte så ovanlig direkt. Jag har tyvärr inget bättre förslag

Svar: Mmm den har varit med. Men det var på första skivan tror jag, så den kan kanske få återvinnas...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 10:18:23
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Linda säger:

Oj vad svårt... all julmusik är ju liksom bra. Nästan...

Svar: Nja... Vet inte om jag håller med dig där... Det finns en uppsjö av skräp i den genren.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 10:19:46
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Åhh här är jag tyvärr ingen hjälp, njöt som bara den av skivan jag fick i fjol, den spelades om och om igen just för att det var härliga lite annorlunda låtar som jag gillade så! <3 Annars är Carolas little drummer boy som hon gör med någon rappare en favorit, å när jag var yngre spelade jag "vår julskinka har rymt" rätt flitigt ;-D KRAM!

Svar: Kul att du gillade den :-) Carola klarar jag inte av, så hon går bort. Och julskinkan var med redan 2005 tror jag... Klurar vidare... KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 10:21:18
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Sanna säger:

Måste det vara gamla låtar? För annars finns det ju fina nya låtar som "Christmas Lights" med "Coldplay", "Boots" med "The Killers" och om du har några yngre personer som du skickar till kan det funka med "Nu kommer det tomtar" med "Fronda" som mina barn älskar eller "Extraordinary merry christmas" fårn "Glee".

Svar: Tack för tipsen :-) Det måste absolut inte vara gamla låtar. Dessa ska jag spana in!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 10:41:00
Bloggadress: http://sannasjul.blogspot.se
Em säger:

Snowy white river tror jag den heter, en fantastiskt fin låt. Inte säker och står på jobbet nu. Kan kolla när jag kommer hem :)

Svar: Ska leta på Spotify :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 11:28:14
Bloggadress: http://swedishxmas.wordpress.com
Tomtemor säger:

Skinnknuttarnas Julafton med Johnny Swängmans showband, från 50-talet.

Svar: Tack mamma, ska leta :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 12:37:29
Kerstin säger:

Personligen älskar jag "All I want for Christmas is my two front teath"

Men kolla gärna in min jullista på spotify och se om du hittar något nytt http://open.spotify.com/user/zazzja/playlist/17tMtu8KA3OCUuNw2Gyj6K

Kram Kerstin

Svar: Haha den älskar mamma också. Så jag har faktiskt haft med den ett år. Ska spana in din jullista! Tack så hemskt mycket :-))
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 12:37:50
Queen of Kammebornia säger:

Det tål att tänkas på, men jag ääääälskar julmusik! Idag är det ett reportage om oss i Härligt hemma, Aftonbladets bilaga :) Kram!

Svar: I know :-) Jag har sagt åt min syster att spara bilagan till mig! Känns det bra då?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 15:23:12
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Maries strålande jul säger:

Tillverkaren av de söta diesen är Memorybox. Eftersom jag önskar dem i födelsedagspresent och inte julklapp kan jag ju inte säga att tomten har skvallrat men jag kommer att få ett par av dem :)

Svar: Memorybox! Måste kolla om de funkar till min Quick Cutz, de var jättefina :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 15:29:34
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Ulla säger:

Tja, jag skulle ju kunna lista en hel del finska låtar ;-) Det skulle väl vara annorlunda? Som Tomten på finska med Vesa-Matti Loiri: Tonttu (http://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY)
Decembernatt är härlig, Tänd ett ljus likaså. Celtic Woman gillar jag, de har ju en massa julmusik (http://www.youtube.com/watch?v=Jga12Im8cvk&feature=related9. Äh, det finns så många fantastiskt fina...

Svar: Måste spana in dessa. Och vad tusan... Finskt kan funka, bara det är tillräckligt stämningsfullt :-) Och angående att din kommentar "försvann"... Ibland tolkas det tydligen som spam bara för att det är utländskt IP-nummer. Ibland inte... Vet inte varför...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 16:04:58
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.com
Anonym säger:

Nämen, men kommentar blev uppäten?

Föreslog att du tar till finska låtar, det är exotiskt ;-) Vesa-Matti Loiris Tonttu (dikten Tomten) tex. Celtic Woman har en massa vackra sånger på ett lite annorlunda sätt.

Svar: Ska spana in dessa :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 16:07:50
Jessica säger:

Det är askul att göra cd-skivor i julkorten. FÖr många många år sedan hade åhléns speceilla fodral man kunde köpa så skivorna "stod ut" på nått kul och juligt sätt. Sen dess har jag gjort skiv-kort varje jul och det är högst uppskattat.

En favvolåt som borde vara med är:
Itś the most wonderful time of the year
får mig alltid att tänka på ensam hemma 2 och finns med ett otal artister =)

Svar: Ja :-) Den är så mysig. Men den var med förra året :-)Kul att det är fler än jag som gör julskivejulkort!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 17:04:14
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Queen of Kammebornia säger:

Haha! Ja verkligen :) Toll lunch idag åt vi en fantastisk macka med din chilisylt, stekt halloumi och salladsblad. Jäklar vad gott!!!

Svar: Ja, jag har ännu inte testat den till nån ost som den inte funkat till :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 19:03:34
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Queen of Kammebornia säger:

Och nu kom jag på en av mina bästa jullåtar och det är ju den där Pouges och Kirstie Mc Coll, Fairytale in New York :) fast det beror ju på vilken stämning man vill ha förstås.

Svar: Det är en av mina bästa med. Men den har varit med TVÅ gånger redan... Du ser.. Det är inte lätt...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 21:09:39
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Ellinors julblogg säger:

En av mina absoluta favoritjullåtar är Jethro Tulls "Christmas Song". Den finns i två olika versioner; en på "Christmas Album" och en på "Living In The Past". Min personliga favorit är den på Living In The Past.

Svar: Åh jag gillar deras julskiva. Tyvärr hade jag den bara på min gamla, krachade, dator. Har varit på jakt efter God Rest Ye Merry Gentlemen i flera år... Tack för påminnelsen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 22:22:29
Bloggadress: http://ellinorsjulblogg.blogg.se/
Flipfloppan säger:

Min absoluta favvo är när Bruce Springsteen sjunger Santa Claus is comin´to town. Och Silent Night med Mahalia Jackson. Det finns massvis!

Svar: Tackar, Ös på bara! Båda är bra - och därmed redan använda....
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 22:40:54
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se/
Ebba säger:

Några lite ovanliga, men FINA låtar jag kan tipsa om är Koppången (bäst är Helen Sjöholms version!) och Marias vaggsång. Lite mer moderna låtar som jag älskar är Rockin around the Christmas three (bäst med Mel&Kim), It may be winter outside (finns många bra versioner av den) och All I want for christmas is you med Mariah Carey. Lycka till!

Svar: Ebba som i min tomte? Tack för tipsen. Koppsången är fin. Marias vaggsång har jag inte hört, så den ska jag spana in :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-06 | 22:51:11
Mathilda säger:

Några utav mina favoriter!! :

Chuck berry - rum rudolph run
South side Johnny Lyon - please come home for christmas
Andy Williams - its The most wonderful time of The year
The Beach boys - god only knows
Bobby helms - jingle bell rock
Johnny mathis - its beginning to look a lot like christmas
Happy Xmas war is over - John Lennon
Darlene love - all alone on christmas

Skulle vare kul om du kunde lägga upp en spotify länk till din lista eller skriva ut några av dina :)

Svar: Tack SNÄLLA för alla tips. Här var det en del nytt :-) Haha jag har inte kommit på hur man delar spotifylistor ännu... Jag får skriva ett inlägg om favoritjullåtar... Ska fila på det och återkommer i frågan,,,
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-07 | 09:15:11
Bloggadress: http://Mathildasjul.wordpress.com
Thereses jul säger:

Om inte någon redan tipsat om det så är Orphei Drängar´s version av Jul jul strålande jul (http://www.youtube.com/watch?v=dYBmT6WbLGs) och När det lider mot jul (http://www.youtube.com/watch?v=CVb03QJwGPc&feature=relmfu) två stycken stämningshöjare så det hette duga!

Svar: Ska genast spana in :-) Tack för tipset!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-07 | 15:45:16
Bloggadress: http://theresesjul.blogspot.se
Denise säger:

John Lennon - happy xmas, Paul Mccartney - wonderful christmas time och i princip allt som brukar finnas på "absolute christmas"-skivorna :D
Sök det på google och du får upp en massa låtar! Annars kan du ju bara simpelt och enkelt söka på t.ex. "Christmas songs 50's" o.s.v., o.s.v., o.s.v.!
Inte så svårt att hitta :)

Svar: Tack för tipsen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-07 | 17:48:29
Fridolin säger:

Poppig/rockig julmusik är kul tycker jag. Här kommer några tips på låtar jag gillar som kanske inte är helt utnötta än:

A Christmas Duel - The Hives & Cyndi Lauper
A Snowflake Fell (and it felt like a kiss) - Glasvegas
Baby please come home- U2 (eller Darlene Love för all del)
Let me sleep it's Christmas Time-Pearl Jam
Blue Christmas - She & him

Och för den mer klassiskt hågade:
En skerne skinner (norsk julsång som Carola förstört på svenska) brukar finnas med div. körer
Hela albumet Winter Carols - Blackmore's Night
Alla jullåtar med Frank Sinatra



Svar: Sista vändan är jag helt med på. Blackmores Night är faktiskt ett av mina favoritband. Om du får chansen att se dem liven så GÖR DET!! Åh den där norska... Har den med Tommy Körberg och Oslo Gospel Choir. Helt fantastisk. På svenska dock. Hela den skivan är fantastisk. Och håller med om Frank. Och nästan ännu hellre Dean Martin.
Den där PearlJam-låten har jag aldrig hört tidigare. Den ska jag spana in :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-08 | 08:03:39
Bloggadress: http://fridolinsjul.blogspot.se
Anonym säger:

Hej!
Ingen jul utan Elvis Presley!!
Blue christmas
Merry Christmas baby - skönt tunggungande som med fördel spelas när rummet är nedsläckt och endast granen lyser.
Silent night
Santa claus is coming to town
..och så vidare.


Suzy snowflake med Rosemary Clooney kanske är lite annorlunda?

Jag lyssnar överlag bara på klassikerna. Frank Sinatra, Nat king cole, Bing Crosby und so weiter.

Ska jag tipsa om något nytt ändå så gillar jag Sarah Dawn Finers julskiva.

Sjukt osammanhängande kommentar, det bara gick bananas i huvudet på mig nu. ;)

2012-10-08 | 17:31:46
Angela säger:

Ja anonym var alltså jag, som missat fylla i infon. Osammanhängande var ordet.

=P

Svar: Haha man ska inte ha för stora förväntningar på sig själv på en måndag. Man ÄR osammanhängande då, det är nog en naturlag. Och du och jag verkar ha samma julmusiksmak: klassiker, klassiker och lite fler klassiker :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-08 | 17:32:45
Malin säger:

En otroligt fin vinterlåt är Wintersong med Sara Bareilles & Ingrid Michaelson.

Svar: Åh. Den har jag aldrig varken hört eller hört talas om. Kul med något helt nytt. Man tackar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-10 | 05:55:44
Evasleva säger:

Min dotter fick en julskiva i present som heter Kotten firar jul (tror jag). Den har blivit en storfavorit för hela familjen! :)

Svar: Får kolla in :-) Tack för tipset!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-10 | 07:56:28
Bloggadress: http://evaslevapysslar.blogspot.com
Evasleva säger:

http://www.boksson.se/lilla-kotten-sjunger-julvisor,9789172252448.html

Så hette den visst.

Svar: Lysande :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-10 | 09:47:10
Bloggadress: http://evaslevapysslar.blogspot.com
tsd tactical l96 high powered bolt action spring powered airsoft sniper rifle reviews säger:

Easy to understand,I like it!my Favorite website welcome to visit http://www.airsoftsniper-rifles.com/

Anonym säger:

"When a child is born" med Moody Blues (se youtube). På spootify finns låten annars gjord av andra artister. Helt fantastisk låt som ger rysningar. Väldigt konstigt att den gått så spårlöst förbi av de flesta.

Svar: Tack för tipset. Ska lyssna :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-21 | 19:09:11

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback