Herrljunga Lingon och Pepparkaka provsmakad

När man ligger hemma och är sjuk så är det fullt legitimt att trösta sig med glögg. Jag har haft turen att få en försändelse glögg att testa från Herrljunga. Tack så mycket :-) Lådan innehöll årets nyhet Lingon och Pepparkaka, och även en Adventsglögg 2012 med fyra olika sorters lättglögg. Ber att få återkomma om lådan när den är provsmakad. Men nedanstående flarra sprättade jag direkt igår.
 
 
Lingon Pepparkaka tillkom tydligen efter en omröstning där vi konsumenter fick välja vilken smak vi ville ha. Den omröstningen hade jag missat, men jag hade nog också röstat på pepparkaka.
 
Jag testade glöggen varm och måste säga att den var en höjdare. Den doftade inte så mycket, men det tror jag beror på att min näsa är förkyld, inte på att glöggen är doftlös. Varm var den frisk, inte så kladdigt söt som lättglögg ofta är. Kan kanske inte direkt urskilja någon direkt pepparkakesmak (pepparkakskryddor, glöggkryddor, same same but different, så hur avgöra vad som är vad liksom? Den smakade lingonglögg...) Men några minuter senare, när glöggen svalnat lite till ljummen,.kommer pepparkakan fram. Och det bästa är att den inte smakar pepparkaka. Nope. Den smakar något som är mycket bättre än pepparkaka: Pepparkaksdeg :-)
 
Alkoholhalt: Lättglögg, 2,2%
 
Betyg:
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.

Kommentarer
Flipfloppan säger:

Tack för tipset, låter intressant. Jag är stor fan av Dufvenkroks Hjortronglögg också. Du får absolut låna tjep- bilderna, inga problem. Ja, tänkt vilka fina paket och annat man kan göra sen när det drar ihop sig ordentligt.

Svar: Tack :-) Då kommer den i ett inlägg i eftermiddag eller imorgon! Ahh, jag älskar Dufvenkrooks, men just hjortronglöggen har jag lite svårt för. Den är så söt. Men deras vanliga starkvin är en av de absolut bästa glöggarna :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-12 | 08:27:56
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se/
Amandas jul säger:

Fick samma glögg som dig men ska nog hålla mig någon vecka till innan det blir provsmakning. Längtar dock :)

Svar: Har provsmakat en himla massa ikväll :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-12 | 19:23:23
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Den bara SKA inhandlas här på sockenvägen, pepparkaksdeg kan aldrig var fel lixom ;-P

Svar: Jag tycker fortfarande att eran handlare är elak...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-13 | 21:49:57
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Tomtenissan säger:

Den måste alltså inhandlas...låter ju iaf himla gott.

Svar: Den var himla god. Kan varmt rekommenderas :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-14 | 13:10:36
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se
Em säger:

Den där kommer jag störtdyka på när jag ser! Kommit på att jag tammesjutton föredrar lättglögg framför riktig. =)

Svar: Störtdyk du! Det hade jag också gjort om den inte redan stod hemma hos mig haha. Själv föredrar jag starkvinsglögg - men är ständigt på jakt efter bra lättglögg (man kan ju inte gå omkring och vara smålullig hela december - och en dålig dag kan jag tyvärr bli rätt dragen på två muggar glögg........)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-17 | 11:16:19
Bloggadress: http://swedishxmas.wordpress.com/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback