Herrljunga Adventsglögg 2012

Nu har även provsmakarlådan från Herrljunga testats. Jag gillar verkligen idén med ett provsmakningskit med olika små flaskor. Då kan man testa innan man köper stora flaskor.
 
Men den har en nackdel också... Förmodligen gillar man nån sort, medan man inte alls gillar en annan sort. Och om varianterna i provsmakningslådan ENBART finns i provsmakningslådan måste man köpa något man VET att man inte gillar för att komma åt godsakerna. Och som ni säkert kan gissa er till så finns tyvärr inte sorterna i provsmakningskitet att köpas som större singelflaskor.
 
 
Rom & Choklad:
Testpanel: Åsa och jag. Den smakar ordentligt med klassisk glögg, kakao och alldeles lagom med rom. Tydligt, men inte anfallande. Våra meningar om hurvida det är gott eller inte är väldigt delade. Åsa skrockade och fnittrade belåtet efter första klunken. Jag tog två klunkar, konstaterade att jag inte alls gillade den (jag har väldigt svårt för chokladglögg) och passade resten vidare till henne - bättre att den dricks upp av någon som uppskattar den. Dagen efter fick jag ett SMS från Åsa där hon, lätt deprimerad, skrev att hon ville ha Rom&Chokladglögg till frukost, men att den enbart fanns att tillgå i glögglådan. Stackarn har cravings... Tur att denna variant faktiskt finns även som starkvinsglögg.
 
Mitt betyg: 2
Åsas betyg: 5 (och hon hade gett mer om skalan gått högre...)
Snittbetyg: 3,5
 
Päron & Cocnac:
Denna var tam. Den smakar ungefär som såndär lättdryck man kan köpa på 2 deciliterstetror och blandar själv med vatten, ni vet. Den var god, men smakade inte det minsta glögg. När den ljumnat lite kunde man ana en svag ton av kanel väääääldigt långt i bakgrunden. Någon cognacssmak hittade vi inte alls åt. Det var dock en god dryck. Men att kalla det för glögg är fel.
 
Mitt betyg: 2
Åsas betyg: 2
Snittbetyg: 2
 
Apelsin & Choklad:
Det första som slår en är att det doftar Romerska bågar. Föga förvånande när något har smaken apelsin/choklad. Smaken då? Jodå. Romerska bågar i flytande form. Första klunken var rätt god. Smakade dock inte någon glögg alls. Andra klunken blev bara fel. Varken jag eller Åsa drack upp det vi tagit för oss.
 
Mitt betyg: 1
Åsas betyg: 1
Snittbetyg 1
 
Körsbär & Likör:
Lukten var lovande. Den luktade ganska mycket glögg när man sniffade i flaskan. Men tyvärr... Inte heller denna hade någon glöggsmak. Den smakade varm saft med rätt mycket krossade körsbärskärnor i. För att vara helt ärlig så var den rätt menlös.
 
Mitt betyg: 1
Åsas betyg: 2
Snittbetyg 1,5
 
Totala intrycket av lådan:
+ för möjligheten att testa flera olika sorter i mindre flaskor
- för att sorterna inte finns att köpa som större singelflaskor. Vitsen med provsmakning är väl att hitta en favorit OCH sortera bort det man inte gillar.
+ (tantvarning utfärdas...) Eftersom jag gillar att sylta och safta tar jag alltid vara på bra flaskor och burkar. Det var otroligt lätt att få bort ettiketterna. Fem minuter i diskhon, och sen var det bara att dra av. Inga rester, inget svinto, ingen T-röd krävdes :-)
 
Lådans totalbetyg:
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.

Kommentarer
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Bra att veta, då hoppar jag denna låda helt enkelt :-D

Svar: Det gör du rätt i! Satsa på pepparkakeglöggen istället!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-22 | 17:00:09
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Jul hos Linda säger:

Haha de som lät godast gav ni sämst betyg :) Men ofta blir det ju väldigt fejkad smak, och med avsaknaden av glöggsmak som grädde på moset får den här förpackningen nog stanna i affärshyllan för min del också!

Svar: Jo så är det ju! Jag tyckte iofs att päronvarianten VAR god. Men fortfarande... Vart är glöggsmaken? Det var ju som det man ville åt...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-22 | 17:34:46
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se
Anonym säger:

Tråkigt, hade hoppats att päron & cognac var god. Och jag, flaskorna är perfekta för en gåbort-present i form av saft!

Svar: Men den VAR god. Det var den som jag tyckte var godast i hela paketet. Men det var inte glögg... :-(
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-22 | 21:13:27
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Katarina säger:

Spännande smakkombinationer, men synd att de inte är så goda som de låter! Kram

Svar: Håller med! Päronglöggen hade kunnat vara helt fantastisk, men... Näe... Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-23 | 03:19:59
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Flipfloppan säger:

TAck för bra och utförligt test, älskar sådana! Tråkigt att det inte smakar glögg, det är ju lite grejen, att man ska känna igen smaken, men med en brytning av något annat. Det var som Blossa12 för mig, smakade inte ens glögg och då blir man gravt besviken. Klem

Svar: None
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-23 | 08:55:39
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Inte så smickrande betyg men skulle nästan vilja våga mig på att testa lådan själv, ändå :)
Haha, gillade din sista punkt i "Totala intrycket av lådan". Sådär är jag också :) (till sambons tidvis stora irritation)

Svar: ...oss tanter emellan :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-23 | 11:06:51
Bloggadress: http://pysselmani.blogg.se
Victorias Jul säger:

Vilken bra idé att de har småflaskor så man kan testa vilken man gillar bäst om man nu gillar någon

Svar: Gillar också den iden. Dumt bara att de inte säljs i stora flaskor (inte för att det spelar mig nån roll, men nästa år kanske jag älskar någon....)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-23 | 11:32:21
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Emelie - Emelies Christmas säger:

Inte så bra poäng på dom inte :P

Svar: Näe... Tyvärr, för jag gillar grejen....
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-23 | 22:48:32
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
Anna säger:

Haha, älskar din tantvarning :)

Svar: Nån nytta måste man ju ha av den... :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 16:11:52
Bloggadress: http://trasslanna.wordpress.com/
Åsa säger:

Buhuhu, det elaka systembolaget kräver att man ska beställa ett helt kolli à 12 flaskor av starkvinsglöggen om man vill ha rom & chokladglögg. Nu är jag olycklig på riktigt å det är ditt fel! Du har skapat ett monster! :-P

Svar: Elakt, elakt, elakt Systembolag! Får hoppas att någon av de övriga två faller fröken i smaken. Du får testa både med och utan rom...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 19:43:53
Julbloggen - Christmas Dreams säger:

Vi har provsmakat lådan ikväll. Ingen höjdare!! Det var mest sötslisk och saftsmak.. Apelsin och Chokladglöggen var ett riktigt bottennapp :P Ska upp med recensionen på bloggen vid ett senare tillfälle..

Svar: Ska bli spännande att läsa. Ibland undrar jag hur de tänker... Jag menar, nån måste ju provsmaka innan storskalig produktion..? Eller? Nu tyckte jag iofs att päron var god. Men eftersom jag förväntade mig glögg så blev jag ändå besviken...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 20:00:23
Bloggadress: http://christmasdreams.webblogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback