Böcker, Astrid och världens bästa säng

Min mamma är en läsare av stora mått. Det innebar att det så klart var mycket bokläsning för oss när vi var barn, och både jag och syrran lärde oss tidigt att läsa. Mamma var alltid med i bokklubbar åt oss och det var lite som julafton varenda gång det kom ett bokpaket. Förutom när bokpaketet innehöll Prins Hatt under Jorden
 
När jag var liten hade jag den bästa sängen i världen. I mitt barnrum var det snedtak. Innan jag flyttade in där så var det tre stora garderober inbyggda i snedtaket. Pappa rev ut mittengarderoben och byggde en säng åt mig där istället. Lite inbyggd, stor sänglåda där man fick plats med en massa leksaker och det absolut bästa av allt: en inbyggd bokhylla längst in under taket, längst med hela sängen. Jag kunde bara sträcka ut handen efter en till bok. Och en till. Och en till, en till, en till.
 
 
Det där med läsning hänger så klart med en genom livet, och jag är så glad att jag fått det med mig sen barnsben. Som alla ungar älskade jag så klart Astrid Lindgren, och hon har så klart inte blivit sämre bara för att jag blivit äldre. Därför blev jag väldigt glad när jag läste att man hittat ett bortglömt Astridmanus som nu kommer som bok. Klick, klickoch nu är den på väg hem till mig. Återkommer så klart med en recension så fort jag läst den.
 
Saxat ur beskrivningen på Bokus:
Tomten är vaken är en unik julberättelse och en blivande klassiker. Författaren är Astrid Lindgren och illustratören är den världsberömda Almapristagaren Kitty Crowther. Berättelsen har aldrig tidigare getts ut i Sverige.

Det är en sinnligt vacker bilderbok och en skildring av en magisk vinternatt på en gammal gård, långt inne i skogen. Just en sådan natt när människorna kryper ihop i sina små hus och inte låter elden slockna på härden. Berättelsen är högstämd men ändå vardagligt enkel. Den genomsyras av vördnad för livet och omtanken om allt levande, med gårdstomten som sinnebilden för den oegennyttiga kärleken. Tomtens ömhet och medkänsla med djuren på gården, var och en inlåst i sin roll, hunden i bandet, korna i båset, hästen i stallet, är rörande. Tomten klappar, tröstar och ingjuter hopp. Han talar på tomtarnas vis, ett tyst litet språk som djur kan förstå, och berättar om hagar och ängar och ger dem lite extra att äta. Midvinternatten är mörk och kall, men tomten vakar, tittar in i lagård och stall, och tassar varje natt mellan husen.
 

Angående Prins Hatt under jorden förresten... så var det en av alla de böcker som kom i ett bokpaket från någon bokklubb. Jag var kanske 3-4 år eller nåt. Mamma läste halva boken, men jag blev helt förtvivlad. Kan inte minnas att vi läste klart boken. Faktum är att jag blev så förtvivlad så fort jag såg den, så det slutade med att mamma fick skicka tillbaka den. Det var liksom inte hälsosamt att ha den i huset. Idag känns det lite tråkigt, det skulle vara kul att läsa den igen och se vad som var så skrämmande. HÄR är en länk till lite info om boken. Om någon av er har den i sina gömmor och är intresserad av att sälja den till mig (eller bara låna ut den nån vecka): hör av er!

Kommentarer
Emelie - Emelies Christmas säger:

Åhh... Den måste jag ha! :D

Svar: Klick, klick :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-01 | 16:41:42
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
Ulla säger:

Astrid <3

Jag bara måste klicka lite jag också. Tack! för tipset!

Svar: Klick. klick :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-01 | 17:15:40
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.com
Melody säger:

Bra julklappstips! "Tomten är vaken" beställer vi till barnbarnen direkt!. Kanske kan fixa julklapparna i tid i år tack vare din blogg!
Kram från Melodys matte

Svar: Ja, det är solklart under granen till barnen :-)Oj då... Då måste jag klura på lite julklappstips alltså... :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-01 | 18:38:13
Bloggadress: http://Melodyshihtzu.blogspot.se
Ulla säger:

Efter lite googlande insåg jag att jag faktiskt läst boken...på engelska! Finns på biblioteket här i Esbo!
Men måste nog få den på svenska.

Svar: Ahhh.... Ja nu när jag läser lite mer så ser jag att det står att boken aldrig getts ut i Sverige. Inte att den aldrig har getts ut.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-01 | 18:38:53
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.com
Amandas jul säger:

Den har jag hemma, blir nog lite läsning imorgon :)

Svar:
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-01 | 22:46:37
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Helly säger:

Visst var det du som köpte den inbundna boken om du hade gillat pocketen? har för mig att vi haft en sådan konversation nån gång.
Måste ha den där boken. Min lilla julbokssamling (mest barnböcker) Behöver alltid påfyllning.

Svar: Japp, thats moi. Jag har så himla mycket böcker att de helt enkelt inte får plats... Så då kör jag pocket, för det anser jag vara en förbrukningsvara. När vänner eller kollegor är sjuka kan jag donera några stycken, och förhoppningsvis så skänks de vidare sedan. Men kokböcker och faktaböcker måste vara inbundna. Vilket minne du har. Som en elefant! (och vips blev jag sugen på att se Djungelboken. Jag tycker att överste Haati är så himla bra!)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-01 | 23:33:59
Bloggadress: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/
Helly säger:

Du, vi glömde prata om "Love Actually". Att du inte har sett den är ju lika konstigt som att jag aldrig gjort Rocky Road. Alltså, imorgon går du å köper rullen (eller skivan...), tar på dig One Piece och bänkar dig framför en av världens bästa julfilmer!! SÅ! Där med basta.

Svar: Bra plan! Jag blev tokförälskad i klippet som du lade ut. Får jag dricka glögg till filmen också? Så blir planen fulländad :-)
Och så gör du Rocky Road Fudge. Skippa de vanliga Rockysarna, det är bättre med fudgen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-01 | 23:45:08
Bloggadress: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/
Victorias Jul säger:

Den boken har jag beställt åt barnen ur deras bokklubb. Så jag hoppas att den dyker upp snart

Svar: Mmm håller tummarna för det :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-02 | 10:02:24
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback