Åsas läskiga tryffelögon

När ska man egentligen fira Halloween? Ja, jag vet att det är den 31:a oktober. I alla fall i resten av världen. Men det svenska firandet har ju ägt rum på nån helg i anslutning till det datumet. Är det egentligen sista helgen i oktober? Eller första helgen i november? Eller är vi svenskar så lyckligt lottade att vi får fira två gånger?

Oavsett vad...
Måste bara dela med mig av Åsas (ni vet, hon som hjälpt mig att testa glögg) strohromsbollar. Dessa är ju helt perfekta att antingen göra till sitt eget partaj eller att ta med som present till partyarrangören.
 
 
Detta är alltså chokladtryffelbollar som smaksatts med strohrom. De är sedan klädda med vit marsipan, och därefter har ögonen målats med karamellfärg. Placera ögonen på en hög av hallon- och lakritsremmar. Snyggt som bara den!
 
För en mer barnvänlig variant kan man så klart göra chokladbollar och dekorera dessa på samma sätt. Snyggt som attan, och riktigt creepy!

Kommentarer
Linda säger:

Herregud! Haha, vilken kreativitet! Det var verkligen ett bra Halloween-tips. Hade jag varit närmare nära och kära så hade jag definitivt provat detta i år :D

Svar: Du får spara det till ett annat år :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 08:43:32
Bloggadress: http://julenspyssel.blogspot.com
Ulla säger:

Jösses :O Direkt obehagliga!

Svar: Japp :-) Det är ju det som är meningen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 09:00:23
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi/
Flipfloppan säger:

Wow,väldigt kreativt och väldigt läskigt. Jag har inte heller fått kläm på när man egentligen firar, är alldeles för fixerad vid julen för att tänka på det.. En fråga; Du skrev ju till mig att Ikeas bakformar var alldeles värdelösa, så jag tänkte ha dem till annat. Vad tror du om att skeda upp din RR i dem? Istället för att skära bitar sen när den svalnat menar jag, bara en idé...Stor chans att jag provar göra RR i helgen, kan snart inte hålla mig.

Svar: Haha det kanske är därför jag aldrig fattat det heller :-D
Jo, men det borde ju funka! Tänker du göra RR eller RRfudge? Om du gör vanliga RR så skulle jag rekommendera att stoppa en dumle i varje form istället för att blanda i den i smeten. Om du gör RRfudge så tror jag att det bara är att köra på!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 09:31:25
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Emelie - Emelies Christmas säger:

Usch så läskiga de ser ut :P

Svar: Japp :-) Det är ju vitsen med det hela :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 10:21:07
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
Helly säger:

Det var banne mig bland det läskigaste jag sett!! Ischa! Jag var på en underbar Halloweenfest för några år sedan där man fick Bloody Mary (så klart) till för drink. Då låg det ögon i drinken! Det var rädisor de skrapat bort det röda på men inte helt så det blev som blodsprängda ögonvitor. Sen gröpt ur så att en grön oliv med paprika i kunde stoppas i som iris och pupill. Jäklar vad effektfullt och pilligt!
Såg att en bild fallit bort i mitt muffinsinlägg, nu är det åtgärdat. Det var ju den viktigaste bilden, nämligen MIN muffins ;)
Jag ska förövrig på halloweenfest i helgen och värdinnan är från USA och världsabäst på att fixa så jag har höga förväntningar...

Svar: Åhh Bloody Mary måste jag dricka i helgen. Imorgon blir det en sväng på extreme food och shoppa Mr&Mrs T:s mix! Lite mer tabasco och sen är man home safe!
Kul med partaj :-) Du visar väl hur du ser ut med utklädnaden?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 10:30:40
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Ninni säger:

Haha gud va fiffigt! Vet inte om jag skulle ha vågat provsmaka ett sådant öga dock, hahah

Svar: Hehe näe.. Iaf inte utan att någon berättar vad det innehåller...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 12:57:27
Bloggadress: http://ninjapuff.se
Linda säger:

Så coola.

Bus har sin fest första helgen i november men ska på en nu sista oktober helgen...

Svar: Praktiskt :-) och roligt att dubblera!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 13:42:54
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Anna säger:

Haha! Vilka tuffa :) De där ska jag göra, i barnvariant, och överraska ungarna med! Ska bli kul att se om de vågar smaka :)

(Jag skulle nog välja att fira helgen innan riktiga halloween, pga att helgen efter är alla helgona, och för en del är det känsligt när man "tramsar" då.)

Svar: Kör på. Barn är modiga varelser :-)
Och jo, å ena sidan det är en bra tanke med att låta allhelgona va ifred. Men å andra sidan så är ju halloween sprunget ur all hallows eve = halloween... Kluvet. Men det verkar de flesta andra vara också...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 16:08:24
Bloggadress: http://trasslanna.wordpress.com/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Wow, vilka mästerverk, ett eller ett par ögon skulle lätt trilla ner i min mage kan jag lova... Å bockar å tackar för ytterligare en glöggrecenssion, tur du finns å är min vägledare i glöggdjungeln, själv ska jag mysa ner mig i soffan med Drömhems adventsnr som jag gav mig själv i present dagen till ära ;-P KRAM

Svar: Haha å andra sidan: vi tyckte ju så olika om ingefäreglöggen så vettetusan om just du ska lita på mitt utlåtande. Men Åsa tyckte samma som dig om blossan, så du kan ju gå på hennes betyg :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-24 | 19:24:18
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Emelie - Jul i Tomteverkstan säger:

Oj fasen va coola! Nu vet jag vad jag ska göra i helgen - BAKA! :D

Svar: Det gör du helt rätt i :-) Vet du... Det snöar lapphandskar i Sthlm nu :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-25 | 13:49:39
Bloggadress: http://julitomteverkstan.blogg.se
Maria säger:

Tack för det tipset. Dom blir det till helgen:)

Svar: Great! Skicka gärna en länk när du har din version klar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-27 | 19:46:58
Bloggadress: http://pysseldagar.se
Pernilla -Bli min jäst säger:

Åh vad coola, de hade jag gärna gjort! Får se om jag hinner när jag kommer tillbaka, ska iväg några dagar på kurs med jobbet.
Tack för tipset! :)

Svar: Hoppas att du hinner - det skulle va kul att se din variant, du bakningsgudinna :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-28 | 07:38:42
Bloggadress: http://bliminjast.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback