Ripa Starkvinsglögg med peppar och chili

Visst låter det konsigt? Jag menar varför i hela friden stoppa chili och peppar i en glögg? Kan det verkligen vara något? Svaret på den frågan är: Ja, tveklöst.

Åh vilket jobbigt liv jag lever. Stackars, stackars mig som måste prova glögg i parti och minut. Åh vad jag lider. Nej inte direkt. Jag stormtrivs. Vissa flaskor ser man mer fram emot att sprätta än andra, och detta var verkligen en sån som jag längtade efter. Jag älskar glögg, jag älskar chili och peppar är lika grundläggande som salt.
 
Sen gäller det bara att skapa en fungerande kombo. Och jag måste verkligen säga att de har lyckats. Det är helt enkelt en bra rödvinsglögg med en liten twist som gör det hela roligare, men där ändå glöggen får spela huvudrollen - inte smaksättningen.
 
Detta var en av de glöggsorter som vi testade i söndags. Testpanelen bestod av åtta personer och så här gick snacket:
 
-God. Mycket kardemumma.
-Chilin och pepparen kommer fram i eftersmaken.
-Jag gillar den. Toppen.
-Den växer om man äter pepparkaka till.
-För mycket alkoholsmak
-Lite sur vilket jag gillar
-Bra drag!
-Kan bli för mycket i längden?
-Luktar peppar och glögg.
-Lagom söt (=inte så söt)
-Kul med lite hetta i glöggen
 
Alkoholhalt: 14,5%
 
Inköp och pris: Systembolagets tillfälliga sortiment (nr 96009). Kostar 69 kronor för 50 cl. 
 
Betyg:
4 - 4 - 3,5 - 3 - 2 - 5 - 4,5 vilket ger ett genomsnittliggt betyg på 3,71
(Skumt! Ett protokoll är borta. Så det är bara sju personer som snittet ovan beräknats på)
 
 
 
 

Kommentarer
Thereses jul säger:

Vad spännande! Måste absolut prova på den. Peppar och chili - det känns ju lite nytänkande till skillnad från alla pepparkaks, lingon, chokladglögger där ute. Kul!

sv: Om man kikade in på pågens hemmsidan hittade man några alternativ av julvörten utan russin. Men å andra sidan är ju hemmagjort bröd helt klart godast!

Har du bakat med Antonio Sotos-saffranen? Blev du nöjd? :)

Svar: Ahhh den är toppen. Jag blev lite kär (om man nu kan bli det i en glögg...?) Har inte testat antonio soto ännu - så det är väl lite fusk att den fick illustrera saffrans bullarna (som min intelligenta ordbok i mobilen ville få till daggmaskarna??) Men det kommer :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-08 | 14:50:33
Bloggadress: http://theresesjul.blogspot.com
Melody säger:

Nu ser det ut som jag har hittat den glögg som ska köpa!
Låter bra att det inte är så söt och kardemumma är ju en favoritkrydda!
Melodys matte

Svar: För mig blev det en solklar femma! Köp!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-08 | 16:53:54
Bloggadress: http://melodyshihtzu.blogspot.se/
Queen of Kammebornia säger:

Mmm, värd att prova alltså! Här är första årgångsblossan slut, den var fin!

Svar: Mmm den är toppen verkligen. Både Ripan och årgångsblossan. En kompis till mig tyckte att Blossa smakade lite för lite ingefära (vilket jag kan hålla med om - men tycker att den är himla god ändå) så hon värmde den med ett par extra skivor. Då hade den blivit PERFEKT sa hon.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-08 | 19:11:55
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Queen of Kammebornia säger:

Bra tips! För den smakar inte mycket ingefära, men den är ju god - så lite mer ingefära kan ju bara förgylla!

Svar: Ja den är absolut supergod. Den behöver egentligen inte smaka mer ingefära . men man förväntar sig mer ingefärssmak när den faktiskt HETER ingefära...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-08 | 20:19:53
Bloggadress: http://queenofkammebornia.se
Thereses jul säger:

Daggmaskar? Ja du, det var något nytt det, haha! Ser fram emot saffranstestet... :)

Svar: Mmm på onsdag ska jag och en kompis baka saffransbullar åt honom. Kanske det blir då...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-08 | 21:58:31
Bloggadress: http://theresesjul.blogspot.com
FLipfloppan säger:

hm, den skulle kunna falla mig i smaken, helt klart. Sicken tur att jag hittat din blogg. Har även kollat upp lite rehab- ställen, både till dig och mig ;)

Svar: Åhh... Hamnar vi på samma behandlingshem då? För jag kan tänka mig att vi skulle kunna ha ganska skoj medan vi tejpar glöggmuggar medan vi dricker ur flaskan. Vad var det vi skulle rehabiliteras från nu igen, jag minns inte? :-D :-D :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-09 | 09:49:56
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Natasha säger:

Men ÅH! DEN skulle jag vilja testa, men fixar inte så hög alkoholhalt. Typiskt.

Svar: Attans! För den är GOD: Men kanske kan fixa nån egen variant? Baserad på Saturnus "God Jul"-glögg (som är den överlägset bästa lättglöggen) och värm med hela svartpepparkorn och liiiiiiiiiiiiite chili?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-19 | 01:46:22

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback