Ripa, Ripa och Tegner&Son

I söndags provsmakade vi hela nio sorters glögg. Jag har haft fullt upp denna vecka och inte riktigt hunnit sammanställa allt i protokollen. Nu är det dags att redovisa de sista sorterna. Problemet blir ju att när man testat så många sorter så är det svårt att komma ihåg vem som smakade vad - även med hjälp av protokollen. Så jag har provsmakat dessa igen en och en för att kunna skriva något om varje glögg...
 
Panelen bestod av åtta personer med lite olika tycke och smak. Två personer är såna som dricker glögg till frukost. En är ett monster som jag har skapat. Två personer dricker i och för sig glögg men är kanske inte överentusiastiska, och två är normalglöggare. Och så jag då... Och vad jag tycker om glögg har ni koll på vid det här laget.
 
De tre sista sorterna som testades var Ripa Vinglögg, Ripa Glüwein och Tegnér & Son Tradition. Det ni ska ta med i beräkningarna när ni läser detta är att vi redan testat sex andra glöggsorter och sju sorters julmust. Betygen är överlag ganska dåliga från provsmakningen. När jag testat om dessa en och en blir mina betyg betydligt högre. Det kanske är som så att man inte ska testa så många sorter samtidigt när man är ute efter att hitta en ny favorit...? Okej, jag har lärt mig läxan. Max testa tre sorter i taget för rättvisa resultat.
 
Den gamla vanliga betygskalan gäller:
1. Hej soptunnan!
2. Flaskan blir uppdrucken, men inskaffas inte igen
3. Helt okej. Kan absolut köpas igen om favoriterna är slut.
4. Toppen! Detta blir en återkommande glögg.
5. Underbar. Denna måste hamstras för att aldrig någonsin riskera att vara utan.
 

Ripa Vinglögg Ekologisk
I min mening är detta en bra basglögg. Det är en sån som kan stå på diskbänken och förgylla en vanlig onsdag kväll. En fördel är att den kommer som Bag In Box :-) Mina vänner var kanske inte lika entusiastiska, men den fick i alla fall hyggliga betyg överlag i alla fall om man bortser från att två personer inte är några superglöggare.

Saxat ur provsmakningsprotokollet:
-Tråkig, oinspirerande
-Varken eller. Smakar glögg men nja...
-Tråkig, men smakar i alla fall glögg.
-Klen, men god. Okej sting.
-Välbalanserad.
-Citrustoner och lite choklad.
-Bäst
-God, men sticker inte ut. God eftersmak.
-Luktar lite citrus och rödvin. Smakar lite julmust.
-Julglögg.
 
Inköp, alkoholhalt och pris: Systembolagets ordinarie (tillfälliga) sortiment. BIB 2 liter. 139 kronor. 
 
Betyg:
Söndagens betyg 3 - 1 - 3 - 2 - 3 - 3 - 4 - 3,5 vilket ger ett genomsnittligt betyg på 2,81
I dagens provsmakning står jag fast vid betyget 3,5

Ripa Glühwein
Detta är en nyhet i för året, och ju egentligen ingen glögg. Men vi är inte så knussliga, kryddat och sötat rödvin som värms kvalar in som glögg. Den är inte så söt som en vanlig glögg (uppenbarligen) men den är ok.  

Saxat ur provsmakningsprotokollet:
-Medelmåttig
-Helt okej, denna skulle jag kunna hinka några flaskor av
-Luktar godare än den smakar
-Blir godare ju mer man dricker den
-Smakar lite saftglögg. Klen men god.
-Lite söt. Lingon. Konstig smak ibland.
-Okej, men lite menlös
-God, men inget speciellt.
 
Inköp, alkoholhalt och pris:
 
Betyg: 2 - 3 - 3,5 - 3 - 3 - 2 - 3 - 3 vilket ger ett genomsnittligt betyg på 2,81
Jag står fast vid mitt betyg på tre. Men jag tror ändå att jag uppskattar den mer på en glöggkväll som något som bryter av mot det jättesöta.

Tegner & Son, Tradition
Detta var den glögg som panelen tyckte minst om. Även jag gav den låga betyg i testet, men nu när jag testar den igen så tycker jag att den är god. Definitivt inte lika god som storebror Biskopens Blandning, men ändå en stabil glögg. Kan det ha något att göra med att detta var den nionde glöggen vi testade? I söndags skrev jag att den var "syrlig med mycket citrus". Idag tycker jag att den är lagom söt och smakar glögg med kardemummatoner.

Saxat ur provsmakningsprotokollet:
-Smakar rosévin
-Vattnig, smakar inget.
-Blä, inga kryddor
-Nej. Äcklig. Men bättre sval.
-Fadd smak, sur saft, enbär
-Sträv att dricka.
 
Inköp, alkoholhalt och pris: Systembolagets beställningssortiment, nr 76255, 75 cl, 49 kr.
 
Betyg:
Söndagens betyg: 1 - 2 - 1 - 1 - 1 - 1 - 2 - 1 vilket ger ett genomsnittligt betyg på 1,25
Idag när jag dricker den så får den nånstans runt 3 - 3,5 i betyg av mig.

Kommentarer
Thereses jul säger:

Börjar du inte känna dig lite trött på glögg snart?

sv: Visst är den bra? (Skivan alltså ;) )
Den första intervjun gick väldigt bra, men det är många som har sökt den tjänsten så jag tror tyvärr inte att jag kommer få den. Den andra intervjun kändes det också som det gick bra. Nu är det bara att vänta och se helt enkelt..

Svar: Trött på glögg? Hur menar du nu? Jag förstår inte ;-)
Jag har bara tjuvlyssnat liiite men det jag hörde gillade jag. Den blir nog ett köp.

Skönt att det kändes bra med intervjuerna! Håller tummarna för dig :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-11 | 16:57:00
Bloggadress: http://theresesjul.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback