Julskinka i ny kostym?

Nån som brukar göra en julskinka till första advent? I sånt fall tänkte jag bjuda på lite tips på andra griljeringar - när det inte är julaftonsskinkan kan man kosta på sig att vara lite wild and crazy tycker jag.
 

Min syster brukar använda blodapelsin i sin griljering. Det ger en intressant smak som jag verkligen gillar!
Blanda 1 äggula med 2 msk senap och zest från en bapelsin och eventuellt en liten skvätt juice. Pensla geggan på skinkan och strö över lite ströbröd.

Själv har jag inspirerats av min kollega Görgen och kan gärna köra lite pepparkakssmak på skinkan.
Blanda 1 äggula med 2 msk senap och 1 msk honung. Häll även på en skvätt Becherovka. Pensla geggan på skinkan och strö över lite krossad pepparkaka.

Becherovka är en tjeckisk kanelsprit som finns i systembolagets beställningssortiment. Toppen så här i vintertid dessutom - man kan exempelvis spetsa antingen en kopp Earl Grey eller göra lättglöggen lite starkare.
 
Och på tal om starkare... Nu pratar jag inte alkohol längre utan senap. Vill bara påminna om att senapen mår bra av att stå och mogna lite. HÄR är min variant, testa det vettja. Min mamma gav den MVG när hon testade den för nån vecka sedan.

Kommentarer
Christine säger:

Hej..oj va den där skinkan såg smarrig ut!! Jag brukar bara ha en skinka till jul.. Men kanske man skulle at o göra en lite en,,för visst är det gott.

Svar: Visst är det? Och en lilling har ingen dött av ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-15 | 16:28:02
Bloggadress: http://www.nattugglansgarnpasar.blogspot.com
Melody säger:

Kanske en liten adventsskinka kan vara en bra idé!
Annars tycker jag det där med att spetsa en kopp Earl Grey efter
en kylig promenad låter bra!
Så roligt titta in i din blogg!
Melodys matte

Svar: Mmm thedrinkar är gott. Verkligen underskattat :-) Och en adventsskinka tycker jag verkligen att du ska unna dig :-)))
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-15 | 18:48:08
Bloggadress: http://Melodyshihtzu.blogspot.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Wooho den där spriten låter som hit!

Svar: Oh yes baby! Den är en hit! Try it!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-15 | 20:08:10
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Helly säger:

Första advent?? Är inte det lite väl sent?? ;) Hi hi hi, jag har förmånen att leva med en karl som älskar julskinka och gör sisådär 3 st varje år utöver själva julskinkan. Lovely!

Svar: Det komiska är att mamma hade en julskinka med sig. Så det blev en med becherovkagriljering. Mums :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-15 | 21:05:33
Bloggadress: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/
Fridolin säger:

Becherovka... Köpte en flaska sån där pepparkakssprit i Tjeckien när jag var där för många år sen. Den var sjukt billig och väldigt stark vad jag minns. Låter intressant på skinkan i alla fall men bapelsin lockar mig mer. :)

Svar: Mmm jag har aldrig varit i Tjeckien, men jag skulle vilja åka till Prag. Vore kul som bara den. Mmmm bapelsingriljeringen är GRYM. Den bör du testa :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-17 | 17:38:06
Bloggadress: http://fridolinsjul.blogspot.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback