Julbloggsträff på Skansen

I fredags var det alltså dags för den första julbloggsträffen. Vi var ett gäng förväntansfulla tjejer som möttes upp utanför Skansen på fredag eftermiddag för en riktigt härlig dag.

Vi välkomnades av våra värdinnor för dagen, Christina och Maria. De var klädda i en sekelskiftesklädsel som var otroligt fin, men tyvärr ville de inte fastna på min kamera. Vi knallade iväg till julverkstan, och där blev vi mötta av julgeneralen Kjell och doften av glögg. Kjell berättade en del om julen på Skansen, bland annat att vi är ca 145.000 pers som hinner med ett besök där varje jul. Det ni!
 
 
Medan Kjell höll låda smög dessa två bedårande damer, Siv och Gertrud, runt i bakgrunden. Men när han pratat klart fick de kliva fram i rampljuset. Det var de goaste, gladaste och mysigaste personer man kan tänka sig. Det var så himla roligt att lyssna på dem, för det märktes att de älskade sitt jobb.
 
 
Här hänger ljus på långa rader i olika stadier. På Skansen tillverkas flera olika sorters ljus; vanliga raka, grenljus, familjeljus, ljuskronor och bulljus. Man kan även hitta ljus i lite mer udda former, vad sägs om ett ljus med en knut på mitten? 
 
 
Stöpkärl från förr i tiden, och lite av innehållet i shoppen. Sen var det dags att lämna dessa charmtroll och knalla vidare till Bollnästorget.
 
 
Själva julmarknaden var inte öppen i fredags, utan alla knallar höll på att ställa i ordning sina bodar. Vi stannade och pratade med ett par stycken, bland annat i denna bod där man kunde köpa söta julgransprydnader i form av stärkta små dukar. Det var faktiskt jättegulligt, även om det inte är något som jag skulle vilja ha i min egen gran.
 
 
Logen brukar vara proppfull med folk, så det var en lyx att ha shoppen för sig själv. Jag shoppade lite där, men det tar vi i ett annat inlägg :-)
 
 
Nu var det dags för ett stopp på det bästa stället på Skansen, nämligen glashyttan. Jag ÄLSKAR glashyttor och jag kan sitta hur länge som helst och titta på när de skickliga glasblåsarna förvandlar smält sand till vackra föremål.
 
 
Varenda gång jag besöker Skansen så shoppar jag en flugsvamp eller en tomte. Den största svampen på bilden fick äran att följa med mig hem och ska snart få tjänstgöra i årets adventsljusstake.
 
Vi gick sedan vidare till Gubbhyllan för en stund med KC Wallberg som driver restaurangen. Mer om det i ett annat inlägg. Tyvärr är det lite dåligt med bilder därifrån för jag hade händerna fulla...
 
Till er som var med: om nån har några bilder att maila mig så skulle jag bli hemskt glad och tacksam :-) Min mailadress är [email protected]

HÄR
kan du hitta öppettiderna för julmarknaden.
Ska du besöka Skansen i jul?

Kommentarer
Linda/candygirl säger:

Svampar verkar ju vara väldigt inne i år... man ser dom överallt - i alla material. Jag har köpt sex i glas till granen...

Svar: Men det ÄR fint. När jag var liten körde mamma alltid fönstervadd i våra gamla och dragiga fönster, och så dekorerade hon med flugsvampar.
Är du ute på vift? Din kommentar blev markerad som "misstänkt spam"
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-26 | 21:34:48
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Maries strålande jul säger:

Ser fram mot att se din "året ljusstake" svamparna är verkligen söta!

Svar: Mmm men ljusstaken bråkar med mig,,, Och jag vill bli klar med den innan jag kör igång med städningen, mossan skräpar ju så infernaliskt...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-26 | 21:41:53
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Emelie - Emelies Christmas säger:

Åhh så underbara bilder. Ni verkar ha haft det roligt :)

Svar: Ja det var toppen :-) Hoppas att det blir en nästa år med!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-26 | 21:51:51
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
Katarina säger:

Vilken fin dag ni hade! Kram

Svar: Mmm det var jättehärligt :-)KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-27 | 02:10:27
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Victorias Jul säger:

Tyvärr blir det inget besök för mig i år på Skansen, men jag ska i alla fall på Jamtlis julmarknad

Svar: Jamtlis verkar vara så himla mysigt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-27 | 08:16:33
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Thorgun säger:

Vilket himla bra initiativ! Förstår att ni hade jättetrevligt. Synd att man inte hade bloggögonen öppna och visste vad ni höll på med!

Svar: Det var en toppendag :-) Och det kommer förhoppningsvis fler tillfällen :)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-30 | 08:32:03
Bloggadress: http://julblogg.wordpress.com/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback