Torsdagsrecept på fredagstacos som lördagslunchgratäng

Japp. Då står man där med lite rester från fredagsmyset som inte räcker till något. För lite köttfärs för att räcka till något vettigt. Lite grönsaker, men kanske inte tillräckligt. Och nachochipsen... Ja, där är alla hela chips redan uppätna och det ligger trasiga rester i botten på påsen.
 

Denna gratäng slängde jag ihop för nån vecka sedan på tacoresterna. Blanda ihop köttfärsen och grönsakerna i en gratängform. Tillsätt en burk bönor eller kikärtor från skafferiet om det behövs utfyllnad... Passa på att kolla i kylen om det finns nåt annat passande att slänga i när du ändå är igång... Sen är det bara att toppa med nacochipssmulorna och riven ost. In i ugnen i 20 minuter eller nåt.
 
Servera med en sallad, salsa och creme fraiche. Eller vad man nu vill ha till :-)
 
Förresten... Nån som provat att ha skivad banan som tacotillbehör? Låter sjukt, men är så himla gott. Men jag skulle inte rekommendera det i gratängen...
 
Vad har du för skumt till dina tacos?

Kommentarer
Sockenvägens Söta säger:

Även här brukar vi göra en variant av gratäng på våra taco rester :-D Å nu i helgen blev det tacopizza med massor av nacho rester och ost på toppen, krispigt och gott. Konstiga tillbehör... hm... cachewnötter brukar vi ha i bland eller chilinötter, banan har också testat, liksom mango i bitar. Och en gång var vi utan nacochipsen, blev helt ok med grillchips som substitut ;-P
Ang ljusstaken så var det inte jsut den maken explecit var emot, utan snarare det jag lastade på honom i stort, dvs ett kanstött kockumstvättfat och proslinsfigur, gjutjärnspanna, två ljusstakar, en stor pltburk med knappar... det var svårt för honom att trycka in allt i vårt ena hundbur där bak i bilen, och därav hans suckar och konstaterade att det inte var nått vettigt utan bara "rat", men väl hemma då jag piffar med sakerna kryper det nog oftast fram att det inte är så tokit trots allt ;-D KRAM

Svar: Mango är en höjdare till tacos, det tycker jag med. Chilinötter är för övrigt jättegott på smörgås med bredbar smältost (vilket vi upptäckte nåt år på Sweden Rock när jag hade glömt min chilikrydda hemma...)Haha jag kan i och för sig förstå maken. Jag delade lägenhet med en kompis som var samlare.. Det kan bli lite prylar ibland... Gör du dig av med saker ibland då?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-08 | 08:00:25
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Anonym säger:

Banan är ett måste till tacos :D

Svar: Sååå gott. Tur att vi är fler som är konstiga :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-08 | 12:05:02
Bloggadress: http://louisehjalmarsson.devote.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Banan!!! jag är öppen för nyheter så det ska testas nästa gång det vankas testa!

Svar: Gör det! Mango är också en hit till!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-08 | 14:19:26
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Lisa säger:

Ser riktigt gott ut! vad är det för sås/dressing brevid salsan, den gula?


Jätte fin blogg förresten! =)

Svar: Hej! Tack för dina fina ord! Såsen är en färdig ostsås från Santa Maria. Finns i tacohyllan. Minns inte precis vad den heter...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-09 | 16:55:27
Elina säger:

Banan mosad med curry, används som sås i tacon. Sååååå gott !

Svar: Det lät spännande. Jag skulle iofs byta curryn mot chili (spontan tanke...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-10 | 14:57:14

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback