Adventsljusstake anno 2011

Igår fick jag en fråga om min adventsljusstake som jag hade förra året, och jag lovade att skriva ett inlägg om den. Det är ju inte alls någon adventsljusstake, utan bara ett hopplock av prylar. Men jag gillar det.
 
 
Det stora vita fatet minns jag inte riktigt vart jag köpte, men det är ändå 1,5 år sen det inhandlades så just det finns nog inte kvar. Och anyway... Liknande stora fat finns säkert att hitta lite varstans.
 
På ljusen hade jag ettiketter som jag shoppade på Panduro. Det är en sorts "klistermärken" utan klister... Man blöter dem i vatten och då blir det som en sladdrig film som sedan placeras på ljusen. Så länge filmen är blöt kan de flyttas omkring, men när filmen torkat så sitter den fast. Sen knöt jag band runt ljusen.
 
Jag vill inte ha så tjocka ljus. Mina är väl runt fyra centimeter i diameter skulle jag tro. Lagom tjocka för att kunna elda varje dag, men inte så tjocka som blockljus - för man vill ju ha den där sluttande 1-2-3-4-utseendet på ljusen vartefter tiden går. För att ljusen ska stå stadigt i fatet knallar jag in på närmsta blomsteraffär och köper 20 centimeter av en grön, superklibbig häftmassa som egentligen är avsedd för Oasis. Med denna i botten på ljusen behöver man inte vara orolig för att starta några bränder.
 
 
Flugsvamparna och tomtarna kommer från Stockholms Glasbruk, och kan inhandlas i glashyttan på Skansen (för övrigt ett av mina absoluta favoritställen, jag ÄLSKAR glashyttor). Om jag minns rätt så kostar de mellan 150 och 300 kronor, beroende på storlek. Jag har samlat ett tag, brukar köpa en varje julmarknad. (det röda glashjärtat kvalificerade sig aldrig till den slutgiltiga adventsljusstaken, men det är köpt på Bro Glasbruk).
 
Lite inslag ifrån naturen: mossa, nypon och nåt oidentifierat rött bär fick bilda både bas och pricken över i:t.
 
 
Nu återstår bara att lista ut hur årets ljusstake ska utformas. Men det är inte omöjligt hjorten får vakta ljusen i år.
 
Förresten så blev jag tvungen att uppdatera inlägget om teletubbiedräkten... På förekommen anledning liksom. Ha en skön fredag!

Kommentarer
Axelina säger:

Åh vad fin den var! Så himla påhittigt :)

Svar: Tackar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-02 | 08:42:17
Bloggadress: http://ourchristmas.blogg.se
Malin E Karlsson säger:

Hej!
Jättefin! Funderar på vad jag skall göra i år:-)

Svar: Tack så mycket! mmm det finns så mycket fint att göra. Jag skulle vilja ha en adventsljusstake fylld med polkagrisar nån gång.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-02 | 08:58:51
Bloggadress: http://www.denvitajulen.blogspot.com
Sannas Christmas säger:

Riktigt snygg! :)

Svar: Tackar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-02 | 09:30:41
Bloggadress: http://sannaschristmas.blogg.se
Linda säger:

Jättefin..

Jag ska bara ha ett ljus i min stake i år. Ett ljus - vitt - i en vit "pigljusstake", en sån där med handtag och fat, och på det ska det ligga ett guldhjärta och lite mer guldigt (guldtema, du vet). Och ljuset ska sedan ha en hängande "etikett" med siffran 1 och när det bli 2 byter jag helt enkelt...

Tror det blir bra det med. Och nåt "nytt"... inte traditionell stake liksom.

Klickade hem julgransfoten i svart i natt, förresten.

Svar: Det gillar jag! För när det är fyra ljus så MÅSTE det vara samma avstånd mellan ljusen. Annars får man ju spunk. Men gör man så, så är det ju bara att sätta dit ett nytt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-02 | 10:54:57
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Helly säger:

Älskar att du gör olika fat och stakar varje år med små landskap. Mysigt värre!

Svar: Ja, vad tusan... Omväxling förnöjer :-) Är lite inne på vitt och frostigt just nu. Men det är en månad kvar till första advent (på pricken) så jag hinner ändra mig många gånger....
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-02 | 14:24:29
Bloggadress: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/
Sockenvägens Söta säger:

Har fyndat en liten silverbricka på loppis, där blir det nog en silverhjort och vita ljus, och så en större bricka med stora blockljus å änglar som stora adventsbrikan + den kustake jag köpt för kronljus, minst tre stakar behövs väl till advent?! ;-P KRAM och trevlig helg!

Svar: Ja absolut :-) Som vi pratade om igår: varför begränsa sig? :-DKram. och trevlig helg till dig med!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-02 | 14:59:13
Bloggadress: http://lurans.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback