På väg...



Om någon undrat varför jag inte lämnat några kommentarer senaste veckan beror det på att jag befunnit mig i Egypten. Japp, jag har varit - och är fortfarande - i Sharm El Shejkh i en vecka. Förhoppningsvis har vi haft det väldigt bra. Det vet jag dock ingenting om ännu, eftersom detta är ett tidsinställt inlägg som skrevs redan innan jag åkte. Men nu är resan slut och vi ska strax bege oss mot flygplatsen.

Ända sedan jag var liten har jag varit fashinerad av Egypten. När jag var riktigt liten läste jag ofta "Barna Hedenhös"-boken där de åker till Egypten. I 10-årsåldern trillade jag över ett reportage i nån av mammas veckotidningar där de skrev om Tutanchamuns grav.

Sedan dess har jag varit fast.
Många är de timmar som tillbringats framför Discovery och History Chanel. Många timmar har ägnats åt planerandet av resan. Mycket har försakats eftersom jag har sparat rätt hårt, både pengar och semesterdagar. Jag lovade nämligen mig själv att aldrig åka dit bara på solsemester och utflykt, utan ska det göras så ska det göras på riktigt.

Men vissa löften är tydligen till för att brytas.
Vi har nämligen en vän som jobbar som guide i Sharm för tillfället. Dessutom kör han utflykterna till Kairo. Det var därför ganska lägligt att ta en tripp just nu.

Nån gång i en inte allt för avlägsen framtid ska jag dock göra drömresan.
Tillbringa ett par dagar i KairoEgyptiska museet och även lite tid på Kahn al-Khalili. Åka till pyramiderna, inte bara i Gizeh utan även i Saqqara. Åka båt uppför Nilen (alltså söderut!) mot Luxor. Nu börjar resan på riktigt. Karnak. Konungarnas och drottningarnas dal. Hälsa på hos Hatchepsut. Sen vill jag åka vidare hela vägen till Abu Simbel.

Nån som är sugen på att följa med när det blir på riktigt? :-)


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback