Rulltårta med blåbärscurd och philadelphia

Det kommer att bli en hel del blåbär nu. Pappa har nämligen shoppat 8 kilo, vilket således har lett till att mamma och jag har rensat, bakat och syltat i flera dagar. Lite filosoferande vid köksbordet ledde fram till denna synnerligen lyckade kombination:
 
 
Blåbärscurd:
Det gick åt ungefär en halv sats till rulltårtan. Resten kan man använda som marmelad. Eller som fyllning i mördegsformar. Eller som smaksättning i glass. Eller bara äta med sked :-)
 
225 gr blåbär
skal och saft från en liten citron
50 gr smör i tärningar
2,5 dl socker
2 ägg, uppvispade
 
Gör så här:
  • Lägg bären i en gryta med skal och saft från citronen. Koka på svag värme i 5-10 minuter. Mosa bären med en slev för att få ut så mycket saft som möjligt.
  • Passera bären genom en sil och samla upp puren i en skål.
  • Ställ skålen över en kastrull med sjudande vatten och tillsätt socker och smör. Sila ner de uppvispade äggen.
  • Rör om med en träslev tills alla ingredienser är väl blandade, och hetta sedan upp curden under ständig omrörning tills den är så tjock att den täcker . Det tar 20-30 minuter och är stentråkigt. Men eftersom det är gott med curd så är det bara att stå ut...
Philadelphiafyllning:
150 gr rumstempererad Philadelphiaost
70 gr rumstempererat smör
2 dl florsocker
1 msk pressad citron + lite rivet citronskal
 
Gör så här:
  • Blanda ihop rubbet till en slät creme.
  • Låt stå i rumstemperatur tills det är dags att montera ihop rulltårtan.
 
Rulltårtsbotten:
3 ägg
2 dl socker
0.5 dl vatten
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Ytterligare lite strösocker till den färdiga kakan.
 
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
  • Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vatten.
  • Blanda mjöl och bakpulver, och vänd ner detta i smeten.
  • Häll ut det på plåten och grädda i 7 minuter (eller tills den är färdig...)
  • Vänd upp på ett nytt, sockerbestrött, bakplåtspapper .
     
Om man är otålig och vill äta på en gång - vilket vi var - så blir det en ganska kladdig historia. Jag rekommenderar verkligen att ha lite tålamod och invänta att kylskåpet gör sitt...
 
Montering av rulltårtan:
  • Bred blåbärscurd på den fortfarande varma bottnen. Låt den svalna.
  • Bred sedan ut philadelphiafyllningen.
  • Rulla ihop tårtan från långsidan.
  • Låt den ligga några timmar i kylen innan servering.

Kommentarer
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Jummie:)

Svar: None
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-07-30 | 18:56:02
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Leo säger:

Vilken kreativ idé. :)

Svar: Vi kan vi, mamma och jag :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-07-31 | 05:57:54
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback