Mormors strömmingslåda med rödvin

Ibland är det mycket månad kvar i slutet på lönen. 24:e januari sägs vara årets fattigaste dag och då är det bra med billig och god mat! Strömming tillexempel. Strömmingslådan nedan funkar alldeles utmärkt att äta varm ihop med kokt potatis eller potatismos till middag. Den är även en superbra bufférätt som återfinns på vårt julbord.



Mormors strömmingslåda med rödvin
600 g rensad strömmingsfilé
1 msk salt
grovmalen svartpeppar
1 liten gul lök, finhackad

Sås:
2 dl rödvin
2 msk matolja
2 vitlöksklyftor, pressade
2 msk ättika (12%)
4 msk tomatpuré
3 msk strösocker
2 msk persilja

Gör så här: 

  1. Sätt ugnen på 225 grader
  2. Skölj strömmingen noga och klipp bort ryggfenan
  3. Strö hälften av saltet i en ugnsform
  4. Rulla filéerna med skinnsidan inåt och lägg i ett lager i formen. Strö på resten av saltet, svartpeppar och den finhackade löken.
  5. Blanda alla ingredienserna till såsen och slå den över strömmingen.
  6. Täck med folie och tillaga den i ugnen i ca 25 minuter.

Om jag gör denna rätt till middag gillar jag att ha i något starkt. En rejäl klutt sambal oelek, finhackad färsk chili eller den där halva burken salsa eller tacosås som står bortglömd i kylen. Som bufférätt skippar jag hettan.

Det som inte går åt på en gång kan med fördel mosas på en hårdbrödsmörgås :-)


Kommentarer
Linda/Candygirl säger:

Och vi då - vi får inte lön förrän den 27e... ÄNNU mera månad kvar.



Men vi klarar oss... :-) Såjag kan hoppa över strömmingen. För det gillar jag inte. Däremot gillar jag SURströmming.

2012-01-23 | 12:39:42
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Stömming - njaaa. Då kör jag hellre på nudlar ;-P

Ang övningen så nådde jag till min förvåning inte ner, inte utan att inta en ostkroksliknande form som på en stång skulle varit fysisk omöjlig, så det är bara att inse, strippa blir jag aldrig ha ha! KRAM

2012-01-23 | 20:25:06
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback