Vår busschaufför, vår busschaufför

...är ingen man med glatt humör.
Och om han har ett glatt humör
så är han ej
vår busschaufför!
Vår busschaufför, vår busschaufför
Är ingen man med glatt humör!

Nu skulle man kunna tro att jag pratade om mannen som körde "min" buss i alla år och som jag under de 12 åren aldrig någonsin såg med ett leende, eller ens en liten svag uppåtriktad krusning på läpparna.

Man skulle även kunna tro att jag pratade om stressade nattbusschaufförer som tröttnat på packade tonåringar. Men det gör jag inte.

Jag pratar om mannen som körde buss [borttaget] klockan [borttaget] ikväll.
Det är rätt kallt ute. -13 för att vara lite petig. Det är rätt kallt att vänta på en buss. Det är ännu kallare att vänta på en försenad buss. När bussen kommer, 5 minuter för sent, är man både frusen och irriterad.

Jag har förståelse för att saker händer i vinterväglag. Absolut.
Bussen kan ha kört i diket. Fått punktering. Det kan ha hänt en helt annan olycka som gör att framkomligheten varit begränsad. Men så var inte fallet. Själva bussen stod nämligen på plats (och hade stått på plats i alla fall sen jag kom till hållplatsen kl 20:07), det var bara chauffören som saknades.

Aningens irriterad klev jag på bussen.
Eftersom jag aldrig kan hålla tyst frågade jag "Hade du en skön fika?". Visst, inte helt trevligt av mig - men som alla förstår var det inte fikan jag undrade över - underförstått var ju frågan "Hur i helvete disponerar du din arbetstid?".

Tydligen var det fel sak att fråga.
Chauffören får ett utbrott. Tycker att jag inkräktar på hans privatliv och att jag inte har rätt att fråga om han haft en trevlig fika. Jag förklarar för honom att jag inte alls var intresserad av hans fikavanor, utan att det var ett annat sätt att fråga varför han var sen. Det gick inte hela vägen fram.
Bakom mig stod en man som lite försynt påpekar att "Jag undrar också varför bussen är sen" och detta leder till ännu ett utbrott hos chauffören med humöret. Han påpekar att vi gaddar ihop oss, att det inte är schysst av oss att vara två mot en och att "Jag är faktiskt en människa med känslor jag med, jag är ingen robot".

Därefter ber han mig gå av bussen.
Sorry, men jag betalar för att utnyttja kollektivtrafiken. Inte en chans att jag kliver av bussen. Här utbryter en ganska lång men monoton ordväxling som mest handlar om att chauffören med humöret skriker att jag ska be om ursäkt, och jag svarar, vänligt men bestämt, att han ska sätta sig och köra.

Till slut inser jag att det är döfött.
Dessutom börjar jag få lite dåligt samvete över att jag sinkar alla andra passagerare. Så jag frågar om han kommer att köra bussen om jag kliver av. Han fortsätter skrika att jag ska be om ursäkt. Jag frågar igen om han kommer att köra om jag kliver av. Han fortsätter skrika om ursäkt. Jag frågar en tredje gång, och lägger till att jag inte vill orsaka alla andra ytterligare förseningar utan jag kan kliva av om det innebär att han kommer att köra vidare.

Nu händer något häftigt.
Alla på bussen, varenda kotte, börjar protestera och säga att jag ska stanna kvar. Att chauffören med humöret beter sig helt fel och att förseningen inte spelar någon roll.

Det slutar med att chauffören ringer väktare för att få mig avvisad.
Så när väktarna väl dyker upp förklarar jag vad som hänt och att jag gärna kliver av bussen - om de kör mig hem istället. Vilket de naturligtvis inte går med på. Efter ytterligare lite ordväxling så inser jag att vi hamnat i döfött läge nr 2 för aftonen så jag kliver av.

Nu blir det häftigt igen.
Samtliga passagerare kliver ur bussen, ut i -13 minusgrader och börjar förklara för väktarna vad som hänt. Det är inte en enda person som väljer att stanna kvar inne i värmen och komma hem bara lite försenade. De valde att kliva av och vänta på nästa buss tillsammans med mig.

Fokus, mina vänner. Fokus.
Återigen, om man vill så kan man fokusera på det negativa, dvs chauffören med humöret.
Men om man väljer att fokusera på det positiva, vilket är bra mycket trevligare, så kan man fokusera på alla andra personer. Som faktiskt såg att något var skit och ställde upp för en helt främmande människa.

Så om någon av er på buss [borttaget] läser detta:
Tack! Tusen TACK!
Världen blev lite vackrare ikväll, tack vare er!



Uppdatering:
När jag skrev inlägget hade jag med klockslag och busslinjenummer. Sen kom jag på att det är aningens elakt att indirekt hänga ut chauffören på det viset. Det räcker med att visa att jag är irriterad. Vi som var med vet vilken buss det handlade om, och för er som inte var med är det helt oväsentlig information!

Kommentarer
Jelena säger:

Var det bussarna mot Färingsöhållet du åkte med? Känner så igen beteendet från en busschaufför jag åkte med. Han var jättesen och när det var någon som klagade hotade han dom verbalt med att sticka kniven i han.

2012-02-03 | 00:33:03
Anna säger:

Men herregud vilket folk det finns! Och att väktarna ens övervägde att kasta av dig tycker jag är anmärkningsvärt!



Men heja dina medpassagerare! Så skönt att man kan få bli förvånad åt det hållet också ibland. Fint att ställa upp och stå bakom tycker jag.

2012-02-03 | 11:11:32
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com
julstugan säger:

Men vilka underbara medpassagerare, så skönt att de

stod upp för dig.



2012-02-03 | 16:15:38
Bloggadress: http://julstugan.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Guuuud så coool å mäktigt att folk faktiskt ställer upp å är solidariska, världen BLEV ljusare!!! :-D KRAM

2012-02-03 | 18:00:03
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
mina högtider säger:

När jag bodde i sthlm svor jag alltid att i sthlm måste vara de mest rädda människorna för de vände alltid bort blicken när ngt hände... du har idag bevisat motsatsen o jag blir varm i hela kroppen!

2012-02-03 | 22:16:02
linda säger:

Men vilken typ. Måste ha vaknat på fel sida... Häftig att alla andra klev ut med dig.

2012-02-04 | 08:50:51
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
alexandra säger:

Sjukt fin blogg! Följa varandra på bloglovin?:)

2012-02-16 | 10:39:44
Bloggadress: http://thisisalexandras.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

TUSEN TACK för dina tips!!! Granit och Designtorget ska jag definitivt försöka hinna med :-D Och lika så Igor Sport, låter som en toppen butik! Verkligen ett stort tack för dina tips, nu vet jag vad jag kan roa mig med från lunch fram till kvällen då det bär av hemmåt igen! KRAM

2012-02-29 | 09:00:44
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Leo säger:

Hellu? Tinade du bort likt en snögumma i vårsolen?

2012-03-02 | 21:49:14
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback