Polkabräck

Detta är en ständigt återkommande favorit på julens gottebord. Det brukar bli två satser varje år, en till glöggfesten och en till jul. Det är snabbt, enkelt och dessutom ett alldeles utmärkt sätt att få med barnen i godistillverkningen.
 
 
Polkabräck
250 gram mörk choklad
200 gram vit choklad
1 påse polkagrisar
ca 20 droppar pepparmyntolja, eller efter behag...
  • Smält den mörka chokladen. Bred ut den på ett bakplåtspapper, ca 3 mm tunt. Låt chokladen stelna helt.
  • Krossa under tiden polkagrisarna så att du har lite småsmulor och lite grova bitar.
  • Smält den vita chokladen. Ställ åt sidan ett tag så att den får svalna lite (så att du inte smälter den mörka chokladen i nästa steg). Tillsätt pepparmyntoljan och smaka av. Det får gärna smaka lite mer mint än vad du tycker är lämpligt, med tanke på att den mörka chokladen annars kan bli lite dominerande i den färdiga godisbiten.
  • Sila de krossade polkagrisarna över den vita chokladen så att allt "polkagrismjöl" tas tillvara, och att det bara är riktiga bitar kvar till nästa steg.
  • Bred ut den vita chokladen ovanpå den mörka, och strö på polkagriskrosset.
  • Bryt/skär i bitar när chokladen har stelnat.
Superenkelt som sagt. Väl värt att testa. Vad man ska tänka på i detta recept är att alltid, alltid, alltid köpa en riktigt god pepparmyntolja. Tyvärr är den man kan hitta i vanliga matbutiken ofta smaklöst dynga. Faktum är att det inte ens är pepparmyntolja - det är pepparmyntarom. Det gillar vi inte. Ska man göra saker med pepparmyntolja rekomenderar jag ett besök på närmsta apotek. Där har de bra saker!
 
Sen var det ju det där med barnarbete... Grejen med barnarbete är ju att få dem att tro att de har roligt. Inte att de gör nytta. Då kan det se ut så här:
 
 
Här har vi Lucas i full färd med att "hacka" choklad på Jamie Oliver-vis. Dvs att drämma chokladkakan i bordet en himla massa gånger så att den blir "finhackad" innan man öppnar förpackningen. Att mortla polkagrisar är också ett utmärkt jobb för de små.
 

Kommentarer
Maries strålande jul säger:

Här brukar vi också göra någon variant på polkabräck, har dock aldrig testat att ta pepparmyntolja i vit choklad, får fundera på den, jag älskar ju vit choklad såsom den är!

Svar: Ja och det går ju att variera på andra sätt också, med nötter och andra götterier :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-12 | 19:38:13
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Leo säger:

Ser smaskens ut, även för mig som inte är någon sötfantast. :)

Svar: Det ÄR smaskens!Ha en riktigt fin helg, Leo!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-13 | 07:22:36
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com
Karin säger:

Mmm supersmarriga blev de! Dock inte lika tjusiga som dina, men det blev en favorit så jag har säkert många år framöver på mig att öva :)

Svar: Underbart Karin! Tack för din fina kommentar, och på't igen nästa år :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-07 | 20:40:09
Derick säger:

Pretty! This was a really wonderful post. Many thanks for supplying these details.

2015-07-23 | 03:40:31
Bloggadress: http://1.usa.gov/1G1bmGl

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback