Att slå in en flaska...

...på ett snyggt sätt är ju alltid klurigt. Men förra julen upptäckte jag att det faktiskt är lättare att slå in en flaska snyggt än att bara slå in den... Inslagningen nedan tog mig max fem minuter, och då är jag inte speciellt bra på att slå in paket.



Tricket med att slå in paket snyggt är att snåla med papperet. Annars blir det bara klumpigt och jävligt... Jag hade dessutom god hjälp av mina två favorithjälpmedel, nämligen limpistol och dubbelhäftande tape. Dessutom använde jag även vanlig tape.

För att slå in en flaska (eller nåt annat cylinderformat) börjar man med själva "kroppen". Det räcker att papperet överlappar med ett par centimeter. Tejpa ihop med dubbelhäftande tape hela vägen, eller se i alla fall till att det finns ett litet tapefäste längst ner mot flaskans botten.

Sen är det dags för botten, och det är egentligen det enda som är lite trixigt. Men om man för det första ser till att inte ha för mycket överskottspapper - max några få millimeter - och sedan viker med många små, små veck så går det fint. Sen är det bara att fästa rubbet med en vanlig tape.

Solfjädertoppen är det enklaste momentet, men ändå det som gör paketet. Här gäller det att ha ca 20-25 cm papper över, räknat från korken på flaskan. Vik papperet på smällkaramellvis, låt topparna mötas och let the magic of the limpistol begin. Tape är på tok för fjantigt här.

Sen är det klart! På med en etikett och nån annan dekoration, sen är det bara att ställa den på plats under granen.


Kommentarer
Annasjul säger:

Snyggt flaskpaket! kommer nog tas efter vid bortgivande av flaskor framöver =).

Svar: Tack Anna :-) Ja det är bara att apa efter - det var himla enkelt och smidigt!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-26 | 17:37:37
Bloggadress: http://www.annasjul.blogspot.com
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Mycket snyggt och stooort plus för att det är en sådan enkel inslagning. Kanske skulle testa den till julen (med en flaska hemlagad saft)

Svar: Hemlagad sagt är ju en toppenpresent! Perfekt till den som har allt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-26 | 18:09:18
Bloggadress: http://pysselmani.blogg.se
Victorias Jul säger:

Jag brukar tejpa i botten på flaskan om det är en sådan flaska som inte har plan botten då är det mycket enklare

Svar: Bra tips :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-26 | 18:37:39
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Flipfloppan säger:

Mkt fint och stort grattis till utmärkelsen, hon verkar ha klart för sig! ;)

Svar: Tackar x 2 :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-26 | 21:52:12
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Linda säger:

Men så snyggt! Det där tänker nog jag också ta efter. Sist jag skulle slå in något liknande (i detta fall ett konformat högt ljusarrangemang) så såg det rent sagt fördjävligt ut ;D Det måste ha varit det värsta paketet i världshistorien! ;D (Jag hade allllldeles för mycket papper förstår jag ju nu efter att ha sett ditt tips)

Svar: Haha nja... Det värsta paketet i världshistorien tror jag nog att nån karl har slagit in :-D (inte fördomsfull alls. Nej då...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-27 | 16:15:24
Bloggadress: http://julenspyssel.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Tjusigt!

I dag har jag bunkrat mer washitape så nu har jag lite att pimpa mina paket med, planen är ett blått tema.. får se om det blir så i slutändan, har en tendens att laga efter läge å ändra allt eftersom ;-P KRAM!

Svar: Ska bli så kul att se vad du och dina kreativa fingrar tejpar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-10-27 | 17:42:53
Bloggadress: http://lurans.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback