Sylt i långa rader

 
Det har väl inte undgått någon att jag gillar att bejaka min inre tant. Jag gör det genom att sylta och safta, och när jag är på sommarsemester hos föräldrarna blir det en hel del av den varan. Nu har det blivit dags för det sista blåbärsinlägget på ett bra tag, jag lovar :-)
 
Fördelen med att göra sylt själv är ju att slippa äckliga tillsatser och mängder med socker. Detta är mammas gamla kokbok och det är detta recept vi kör efter. Strunta i konserveringsmedlet och släng sylten i frysen :-)
 
 
Så här vill jag att en kokbok ska se ut. Använd, älskad och med lite spill i :-)
 
Förra veckan blev det nygjord blåbärssylt och pannkaka till middag. En sak som är en riktig höjdare är kombinationen stark ost, pannkaka och blåbärssylt. Det kanske låter konstigt, men testa vettja.
 
 
Det gjordes även drottningsylt. Mums.
 
Med så mycket sylt krävs en pannkaksfrukost. Och en frysrensning på fjolårssylt. Jag passade på att bjuda Jocke och Niklas på frukost som tack för hjälpen med tomatvattningen. Jag dukade upp ett bord med
Rödvinbär&rabarbersaft. Blandsylt på jordgubbar, röda vinbär och krusbär. Svartvinbärssylt. Blåbärssylt med vit choklad. Hallonsylt. Lönnsirap. Glass och pannkakor.
 
Blåbärssylt med vit choklad
Denna kräver lite högre sockermängd eftersom den inte ska frysas.
500 gram blåbär kokas med 250 gram strösocker. När sylten är klar så får den svalna något. Rör sedan ner 100 gram vit choklad (hackad) och häll upp på väl rengjorda burkar.
 
Blandsylt på jordgubbar, röda vinbär och krusbär
Detta recept hittade jag i en engelsk kokbok. Engelskmän gillar socker... I kokboken så står det följande: 450 gram krusbär, 450 gram jordgubbar, 10½ dl socker. Jag tyckte att det verkade på tok för sött. Så jag tillsatte dessutom 500 gram röda vinbär. Smaken blev jättegod, men... Den är fortfarande på tok för söt. Så runt 7 dl socker kan jag tänka mig är lagom.
 
Svartvinbärssylt
Det vanligaste receptet på svartvinbärssylt är 1 kg bär, 2 kg socker. Glöm det säger jag. Jag vill inte ha en sylt som består av socker med en liten tillsats av bär. En sylt ska vara bär med en liten tillsats av socker. Så kör enligt receptet ovan: 3-4 hg socker till 1 kilo bär.

Kommentarer
Katarina säger:

Gott! Stark ost, bläbärssylt och pannkakor var en ny kombo för mig :)

Svar: Det är supergott! Jag gillar iofs knasiga kombinationer, men det är bara att testa :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-07 | 13:11:40
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Johanna säger:

haha man ska helt klart bevara sin inre tant! Hon är en riktig vinnare :) Ska bli kul att se din start på julbloggande som du talade om sen ;) kram

Svar: Ahh jag har inget speciellt planerat. Men det börjar pirra i julnerven, så om jag känner mig själv rätt....
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-07 | 15:48:27
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Jag gjorde blåbärssylt idag men oj vad fel det blev haha!! Den blev hård som sten eftersom jag höftade lite ( eller galet mycket) med syltsockret. Aja baja;)

Svar: Haha aj då.Men värm på den, späd med lite lök, vinäger och annat gojs och konvertera den till chutney?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-07 | 19:57:21
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Marie säger:

Jag har också börjat koka sylt de senaste åren men den här sommaren har jag inte hunnit, men visst är den hemmagjorda så mycket godare!

Svar: Mmm så är det. Men du får skicka ut barnaskaran som lågavlönade arbetare och länsa bärbuskar och skogar. Och rensa skiten. Så kan du göra lyxgörat med att koka sylten sen, för det är ju förarbetet som tar tid ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-07 | 22:25:58
Bloggadress: http://www.gladers.net
Sofies jul säger:

Hej! Tack för dina kommentarer =) Nu har jag lagt till julbloggar.se i min länklista och gjort en ny registrering =)

Svar: ...och nu är du med :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-07 | 22:34:54
Bloggadress: http://www.sofiesjul.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Ja dena dryyyyyga j-vla kossa. Ditt senaste inlägg går inte att kommentera exempelvis bara så du vet... å du, nu vill jag se auktions å mamma fynden!!!! ;-D

Svar: Fixat :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-09 | 09:00:05
Bloggadress: http://lurans.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback