Sista sommaren?

Tack för hjälpen med att kolla sidan :-) Det verkar som att det bara är mig det strular för, och det är ju lite skit sak samma.
 
Inför helgen varnade alla förståsigpåare för att det var sista helgen med fint sommarväder.Jag passade på att skämma bort mig själv lite. Rosévin och plocktallrik och solsken och uteplats. Vinglasen har hängt med ett tag förresten. Dessa fick mormor och morfar i bröllopspresent nångång på 50-talet. Still going strong.
 
 
Cornichons, nektariner, olivolja med flingsalt, chilisylt, päron. Lufttorkad fläskfilé, parmaskinka, chorizo. Babymozarella, chevrette och gorgonzola. Och bröd. Det gick ingen nöd på mig den dagen!
 
Sen har jag googlat det där med rönnbären, då ni sa lite olika saker... Tydligen sägs det i norra Sverige att "Rönnbären bär bara bördan en gång" - dvs antingen tyngs rönnens grenar av rönnbär ELLER snö. Men på sydligare breddgrader säger man "mycket rönnbär, mycket snö"
 
Och så som med alla folkskrönor så är det skitsnack. Det beror tydligen på hur förra sommaren var. 2011 var det en fin sommar. Och då skapas blomanlagen, och det är det som visar sig året efter. Hittade en artikel på det med nån forskare som interjuvades, men jag hittar inte åt den igen... Jaja. Sak samma. Det jag undrar är varför jag som norrlänning hade söderskrönan i huvudet istället för norrskrönan...?

Kommentarer
Clara säger:

åh så fint o gott, nu blev man avis här!

Svar: Jo men jag kanske har inspirerat till nästa fredagsmys...? Då får jag bli avis på dig...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-20 | 09:49:25
Bloggadress: http://bohehoe.blogg.se
Sanna säger:

Men förra sommaren kanske hänger ihop med hur vintern i år blir:) Finns säkert någon gammal gumma i någon stuga som skulle hålla med om det.

Svar: Ja, det har du förmodligen rätt i :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-20 | 09:55:58
Bloggadress: http://sannasjul.blogspot.se
Lisas Vinterland säger:

Ja, jag kollade också upp det och hela min familj var eniga om det där med att rönnbärsträdet bara bär bördan en gång, tydligen från bondepraktikan! Nåja, hoppas inget av det stämmer och att vi bara får en vit vinter nu :)

Svar: ...då stämmer nord/syduppdelningen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-20 | 11:30:43
Bloggadress: http://lisasvinterland.blogspot.com
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Ja grejer från 50-talet håller ta mig tusan bättre än 2012 som går sönder bara man tittar på det;)
Och grymt att lyxa till det så där, här stod jag och slet i trädgården istället, det var ju dumt men jag fick en solbränd rygg gratis och det är ju positivt;)

Svar: .....och om jag känner dig rätt så har du säkert ätit gott ändå :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-20 | 11:44:22
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
youngwoman säger:

vad gott det ser ut då:P allt bra?

Svar: Det var jättegott! Det mesta blir iofs godare med en fin uppläggning och vackert väder - men det där hade varit gott i snålblåst och regnrusk med :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-20 | 14:45:13
Bloggadress: http://sarassida.blogg.se
Linda/Candygirl säger:

ja nu är nog sommaren slut.. mycket höstigare i luften idag. Och ve och fasa - bara sex grader när jag joggade iväg i morse på min runda. Blev väl kring 15 under dagen. Lite drygt till och med.. men ändå.. slut är det...

Svar: Mmm. Å ena sidan känner jag att jag inte alls är redo för höst. Å andra sidan ska det bli skönt med regn och tjocka kläder. Jag är kluven... 6 grader. Det är KALLT på riktigt ju.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-20 | 20:15:14
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
GeMina Arts säger:

fantastiskt gott!:)

Svar: Japp. Det gäller att pyssla om sig själv :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-21 | 19:17:23
Bloggadress: http://geminaarts.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback