Grönt och rött

 
Den (vädermässigt) sämsta sommaren i mannaminne lämnar en del att önska när det kommer till tomatodling. Tomater behöver ju en hel del sol och... Gott om sol har det varit ont om i sommar.
 

Jag blev därför väldigt lycklig igår när jag såg att i alla fall en av tomaterna har blivit fint rosig. Ett par dagar till så är den vackert knallröd och redo att stifta närmare bekantskap med min mage. Den sort jag odlar heter Wilma. Snälla mamma driver upp dem åt mig. De är kraftiga, korta och lite kralliga. Klarar blåsten här väldigt bra och ger ungefär hur mycket frukt som helst. Och om det är många tomater som inte hinner mogna så ska jag nog göra sylt på  de sista. Har hittat ett recept på grön tomatsylt som jag är väldigt nyfiken på.
 
Vi får se... Nu väntar the och IKEA-katalogen. Ha en fin kväll!

Kommentarer
Maries strålande jul säger:

Stekta gröna tomater har jag varit nyfiken på sedan det begav sig med filmen med samma namn.

Svar: Samma här. Älskar den filmen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-26 | 18:46:49
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Leo säger:

Mmm, men gick det inte åt en gubbe i receptet i filmen? Jag passar... ;)

Svar: Hehe nej då... Inte till tomaterna. Men var försiktig om någon bjuder på bbq ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-26 | 21:16:50
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com
Thischristmas säger:

ååh vad glad jag blir över att ha fått blivit reggad där! tack så mkt! :D

och sååå ja nu ligger din blogg i läslistan också! TREVLIGT! :D

Svar: Nemas problemas :-)På återseende!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-26 | 21:40:12
Bloggadress: http://thischristmas.blogg.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Gahh är ju med i den där sockerutmaningen, så vid första sippen av glöggen inser jag att jag är på väg att hinka i mig flytande socker, så det vara bara att ge maken koppen :-/ Men när den här månaden är slut är det jag som kommer att gå crazy på saffransbröd, glögg och must - det är ett som är SÄKERT ;-D KRAM!

Svar: Ahh den lilla, men ack så väsentliga detaljen... Det är augusti ut ni kör?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-27 | 08:01:00
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Sofia - Hildas hem säger:

Kul med en julblogg :)

Precis samma sak här. Jag har mängder med gröna tomater och har bara skördat ett par dussin tomater hittills... Typiskt!

Jag önskar dig en fin dag!

Svar: ...och då har du ändå superfina drivbänkar... Ja du... Svensk sommar när den är som bäst.
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-29 | 08:06:45
Bloggadress: http://www.hildashem.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback