Blåbärsmarmelad

 
Jodå. Det har som sagt blivit en hel del blåbär de senaste dagarna. Men det är gott med blåbär, så det gör ingenting. Absolut godaste sättet att äta blåbär på är bara med mjölk och lite socker. Men det är inte dumt med lite blåbärsmarmelad heller.
 
 
Blåbärsmarmelad
Blir ca 12 dl marmelad
1 kg blåbär
1 citron
8 dl strösocker
1 vaniljstång
 
Gör så här:
  • Rensa och skölj bären noga. Skär bort citronskalet utan att få med det vita, tärna skalet fint, fint.
  • Lägg bären i en panna med saft och skal från citronen. Småkoka tills bären är mjuka.
  • Dela vaniljstången och skrapa ur den. Lägg både stång och frön i marmeladen.
  • Blanda ner och lös sockret. Höj sedan värmen och låt det småkoka tills massan klarar marmeladprovet/105 grader.
  • Ta bort vaniljstången. Häll upp på steriliserade burkar.
 
Denna marmelad är en riktig höjdare till Brie. Try it, you'll like it :-)

Kommentarer
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Jag ska ut på blåbärsjakt i veckan och då kommer jag ha det här receptet i minnet! Det låter både enkelt oh supergott!

Svar: Testa! Vi åt den med en Falbygdens Roquefort och portvinsbrie och det var smaskens :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-06 | 17:13:13
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback