Rester? Gör en paj vettja

Så här i buffétider finns det ofta en massa restmat i kylen, och handen på hjärtat... Det är inte lika gott dag tre som det är dag 1. Men rester går ju alldeles utmärkt att peta ner i en paj.



Det fanns massvis med köttbullar och prinskorv kvar efter fredagens påskbord, så igår blev det Tanja-paj till middag. Pajen innehåller inte någon Tanja (herregud, bara för att jag läste Kokbok för kannibaler en timme innan middagen lagades betyder inte att jag är sugen på att bli en sådan!) men äras den som äras bör och receptet på pajdegen har jag alltså fått av henne.

Pajdegen består av 3-4 kokta, kalla och mosade potatisar, 1 dl flytande margarin och en burk lätt-Kesella. Blanda med ca 3,5 dl vetemjöl till en smidig deg.

Sen är det bara att fylla pajen med vad som nu finns i kylen och grädda i 200 grader i en halvtimme.

Pajen ovan består som sagt av köttbullar, prinskorv och som kladd blev det två burkar creme fraiche paprika chili. Smaskens värre.

Gravlax, broccoli och creme fraiche med saffran är också en höjdare. Eller resterna från tacomiddagen för den delen!


Kommentarer
Linda/Candygirl säger:

Jepp - paj är bra restmat. Det kan jag intyga. Även hemmagjord pizza funkar bra.

2012-04-08 | 18:27:37
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback