Planering: Grundplåt 2013...

Så är de röda dagarna förbi (nåja...) och snart är det dags att packa undan julen. Vet inte hur du är, men jag vill få bort den så snart som möjligt. Jag har jul så långt innan, och jag VILL ha en lång upptakt, men av den anledningen förstår inte riktigt grejen med att ha julen kvar ända till Knut.

Det kan kanske verka absurt att planera julen 2013 redan nu, men faktum är att du kommer att tacka dig själv nästa år om du gör det. Trust me!

  • Passa på att organisera prylarna nu när det är dags att städa undan! Separata lådor för det som åker fram till advent och det som får vänta till jul. De där sakerna som inte används, men som man inte har hjärta att slänga får bo i en egen låda - så slipper du släpa fram det nästa år. Ovärderligt!
  • Kladda i recepten! Visst, vissa saker har man råkoll på och gör år efter år. Men de saker som testas för första gången förtjänar lite stödnoteringar. Var det någons absoluta favorit? Ska du göra det igen? Räckte det, eller borde satsen dubbleras? Eller kanske tvärtom, halveras?
  • Organisera recepten! I en bok, en plastficka, en mapp på datorn eller whatever som passar för just dig. Bara du har dem samlade och slipper leta nästa år. Fast har du följt min julplanering så gjorde du ju detta steg för länge sen, eller hur? :-)
  • Shoppa på rean! Passa på att köpa omslagspapper, snören, etiketter, julgranskulor osv osv till vrakpriser. Dessutom blir det så kul att packa upp lådorna nästa jul - för du har garanterat glömt vad du shoppade.
  • Glöm inte bort att handla de där förbrukningsvarorna - lampor till adventsljusstaken och luciakronan. Glitter. Fönstervadd. De där grejerna som faktiskt tar slut mest hela tiden.

Sist men inte minst: Gör dig själv en tjänst genom att göra en helt osentimental bedömning av julen. Vad funkade bra och vad funkade dåligt? Vad vill du ha mera av nästa år? Vad vill du inte ha nästa år? Körde det ihop sig någonstans? Varför då? Och hur kan du se till att det inte händer nästa år? Skriv ner detta!

Under 2012 skrev jag några påminnande blogginlägg till mig själv och satte tidsinställd publicering på. Varför jag valde att göra det på bloggen? Tja, jag skulle egentligen kunna göra det i almanackan men jag använder almanackan i mobilen, och vem vet om jag har samma lur när jag behöver påminnelsen...?

Som jag har sagt tidigare: hitta dina egna fallgropar. Ta fram en spade. Fyll igen skiten. Så lovar jag dig en riktigt god jul även nästa år!


Kommentarer
Lillgarden säger:

UNDERBARA tips! Förra året(första gången) så packade jag för en gångs skull ner tex adventsljusstake och sånt i en egen låda... var guld i år kan jag säga...

Jag brukar sätta upp julen sent så förstår det där med knut ;)

Svar: Mmm det är jättemycket värt. Nu testar jag en ny strategi: Allt som var framme i år får åka ner i en ny kartong. Så börjar jag med den nästa år, och sen får vi se om det åker fram mera saker.
Och jo, om julen är sen så har Knut helt klart en funktion :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-27 | 11:48:25
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Flipfloppan säger:

Smarta tips. Jag är ganska noga med att packa ned i ordning. Jullådorna innehåller ju nu det jag plockat undan i förmån för julsakerna och det är inte omöjligt alls att jag börjar plocka undan en del redan till helgen. Mitt hem är ju helpyntat redan till första advent. F ö många kanontips!! Kul också att du hänger kvar här, Klem

Svar: Mmm jag vill också plocka bort, men det finns inte riktigt tid före nyår. Så det får bli pyssel tillsammans med Tour de Ski - som så många år förr.
Ha en riktigt bra nyår, och så hörs vi på 2013 :-)

Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-27 | 12:18:38
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Linda/Candygirl säger:

Vi har avjulat nu på förmiddagen... Allt är borta. Men så hade vi full jul helgen INNAN första advent här i år. Nu är här är vitt och fint. Och som bus säger:
Nu laddar vi för nyår.

Jag rensade i pyntet. Sorterade om i nya kartonger jag införskaffat och har jättefin ording (det hade jag förr också men nu är det ännu bättre)

Och så ska jag ned på stan och shoppa billigt pynt inför nyår. :-)

Svar: Mmm jag vill också avjula, men har inte hunnit. Å andra sidan kom jag tillbaka till Sthlm på fredag kväll, och igår var det fullt upp, och idag med.
Det får vänta tills efter nyår...

GOTT NYTT ÅR till dig och din familj! KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-27 | 14:18:16
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Sockenvägens Söta säger:

Ja här har en del saker åkt i sentimentallådan som itne plockas upp nästa år, en del i adventslådan osv. MEn det mesta är ännu vkar på barnens begäran, tar nog bort det till nyår... Men nått jag tänker härma rakt av, dock utan att vänta till nsäta jul är löjrom och skumpa, det får bli mitt nyårstyckasyndommigsjälvförattjagmåstevarahemmamedvalp bonus :-D

Svar: Du har förtjänat löjrom och champagne, så det tycker jag absolut att du ska köra på!! KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-27 | 19:28:18
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Mycket bra tips! Jag köpte faktiskt ett par röda kottar med guldglitter på Coop idag, jättefina och så var det 50% :D Och paketera blir A och O ;) Imorgon ska jag försöka hitta de där söta renarna (eller var det rådjur?) som du köpte på Åhlens.

Svar: Ahh hur gick det? Hittade du renarna?
Gott slut och gott nytt! KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-27 | 20:35:38
Bloggadress: http://pysselmani.se
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Nej! :( Så sjukt besviken. Jag hittade inte ett enda julpynt på Åhlens igår. Har butikerna börjat rea ut allt sådant innan jul?

Svar: Vill du att jag ska kolla om de finns här?
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-30 | 18:06:38
Bloggadress: http://pysselmani.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback