Julklappstips

Återigen, vad ska man köpa åt alla i julklapp? Ett av mina bästa julklappstips är att köpa en MP3-spelare och ladda full med något som mottagaren tycker om. Kanske inte till tonåringen eftersom den (förmodligen) redan har en smartphone. Men kanske till mamma, pappa eller mormor?

Vilken spelare man väljer är så klart en smaksak. Men om det är till någon som inte kan klassas som teknisk (exempelvis mormor, för att generalisera en aning) är ju tipset att köpa en spelare som man själv använder. För man lär ju få vara teknisk support över telefon.

Jag har själv alltid använt Creatives MP3-spelare, främst för att jag kan lyssna konstant i två dagar utan att behöva ladda den.

Jag och min syster gick ihop i våras och köpte en MP3:a till mamma i födelsedagspresent. Laddade den FULL med talböcker. Talböcker är något jag själv uppskattar som f-n. Så skönt att gå omkring och lyssna på en bok medan man gör tråkiga saker (tvätta och städa till exempel). Har faktiskt gett bort det en gång till när en vän till mig hamnade på sjukhus, hon kunde definitivt behöva något annat att tänka på där och då...

Om du ska fylla upp den med böcker så har jag lite tips:
Samtliga Harry Potter-böcker. Jag har lyssnat på dem både på svenska och engelska. Me like a lot. I vintras lyssnade jag på dem på engelska för första gången. Jag var kanske inte så social med exet när han fick "Va? Vänta lite..." som svar varenda gång han försökte inleda ett samtal...

Annars är Millenium-trilogin av Stieg Larsson toppen. Att böckerna är en succe är knappast någon nyhet. Men när det gäller talböcker är det minst lika viktigt vem som läser dem, och Reine Brynolfsson gör ett kanonjobb!

Tjuvarnas Marknad av Jan Guillou var en av de första talböckerna jag lyssnade på. Hygglig bok, men väldigt bra uppläst av Tomas Bolme, vilket gör att man ändå sugs in på ett helt annat sätt än vad jag hade gjort om jag LÄST boken.

Lyssnar du på talböcker? Har du något tips om nån bra bok, eller i alla fall någon bra uppläsare?



Kommentarer
Madeleine W säger:

Jag lyssnar mycket på julböcker när jag är ute och går och när jag målar möbler. Lyssnar nästan bara på svenska deckare, mest för att den enda uppläsare jag klarar av (och som jag tycker är grymt bra) är Katarina Ewerlöf så utbudet blir något begränsat. Tycker om hennes röst, antagligen för att jag har sett Tomten är far till alla barnen alldeles för många gånger=) Får lite julkänslor av hennes röst.

2011-09-26 | 21:02:41
Bloggadress: http://minvitajul.blogspot.com
Britt-Marie Bankemo säger:

Lyssnar mycket gärna på ljudböcker, alla sorter, bäst hittils har varit "Den vita liljan".

2011-09-28 | 23:11:49

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback