Mera jullistor

Det är roligt med listor. Så det blev en till :-)


Vilket julgodis brukar du göra själv, några favoriter? Tester du även nya recept?
Det brukar bli några satser kola. Polkagrisar. Rocky Road. Kanske mintkulor. Brukar försöka testa något nytt, men inte nödvändigtvis till jul. Kanske i augusti, så att jag VET om det är gott när det är dags att göra det på riktigt. Årets nyhet blir i alla fall Rocky Road Fudge

Favoritjulgodis köpt?
Oj. Här fastnade jag. Men jag gillar de där skruvade polkagrisarna som inte är polkagrisar, utan med fruktsmak. (Nu blev det luddigt. Jag vet) Och After Eight är gott som bara den.

Bakar du till jul och isåfall vad?
Nja. Jag bakar till advent. Men det är inget som följer med till julfirandet, utan det går åt vid glöggfesten.

Testade du något nytt till julbordet förra året eller har ni alltid samma?
Minns faktiskt inte. Jag TROR inte det. Eller... Vi brukar alltid ha nån grönsallad av något slag och den brukar varieras på olika sätt. Kanske med granatäpplen. Bapelsiner. Ingefära. Eller nåt annat.

Lyssnar du på julskivor eller bara typ Spotify?
Så klart att det blir skivor. Brukar göra egna mixskivor (ja, ibland känns det som om jag vore en relik) Men spotify är ett toppenbra komplement!

Hur ser din julaftonsfrukost ut?
Julskinka, julskinka, julskinka. Och gravad lax.

Brukar ni ha uppesittarkväll?
Det blir bingolotto hos syrran. Förut var vi ganska många, men nu har vi blivit färre. Skönt för henne för övrigt. Kan kanske bli lite mycket med folk både 23:e och 24:e. I år blir vi där även på juldagen...

Slår du helst in dina julklappar själv eller får dem inslagna i affären?
Jag tycker att det är kul att slå in paket - när det inte är för många. Dvs jag älskar att slå in födelsedagspresenter, lägga tid och omsorg på dessa, och göra ett SPECIELLT paket. Julklappar är kul att slå in om jag köpt dem i november och kan slå in dem allteftersom, men sista-minuten-klapparna får gärna butiken hjälpa till med. I alla fall om de har fint papper.
Hur ser din julgan ut?

Har du någon speciell tradition att berätta om?
Hmm... Så här är traditionen hos oss: julafton har mamman hand om, medan mormodern är ansvarig för annandagen. På juldagen är det "fria aktiviteter", dvs icke-familjära. I och med att min mormor dött, min mamma har blivit mormor och min syster har blivit mamma så har det skett ett generationsskifte. So far, so good. Trevlig tradition.
Det ingår dock en del i den traditionen som inte är lika kul. Min svåger brukar alltid ha jouren (köra plogbil) på annandagen. Under alla år så tror jag att det högst är två eller tre år som han har kunnat vara med hela annandagsmiddagen. Undra hur det blir i år :-)

 

Enkäten gjord av Marie/Underbara Juletid


Kommentarer
Amandas jul säger:

När jag skrev upp vilket julgodis jag skulle göra i år skrev jag "Tomtens dotters rocky road" på en rad, och det är nog det jag ser mest fram emot att göra också...ditt specialrecept med en massa mumsigt i låter underbart! :)

2011-11-11 | 22:22:07
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se/
Marie/Underbara Juletid säger:

Kul att läsa dina svar!

2011-11-11 | 23:29:46
Bloggadress: http://julen.gladers.net

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback