Mera planering

I går snuddade jag vid ämnet julplanering. Idag kommer jag med ett tips som även ni som redan är hardcore-julare har nytta av. Excel. Detta FANTASTISKA hjälpmedel som jag förmodligen inte skulle överleva en vecka utan... Vad har Excel med julen att göra kanske någon undrar? Jo, det ska jag förklara för dig

Eftersom julen till mångt och mycket handlar om Same procedeur as last year, och detta inte minst när det gäller vad vi smaskar i oss är excel alldeles utmärkt.

Här har jag inspirerats av min mamma. Jag minns när hon, inför julbaket, satt och skrev listor på vad som skulle handlas. Ett collegieblock med en enkel uppställning, ingredienserna åt ena hållet och vad som skulle bakas åt det andra. Sen skrev hon in i rätt "cell" hur mycket vetemjöl, socker etc som skulle gå åt, för att till sist göra en slutsummering för varje ingrediens.

Smart. Men man måste ju göra om det varje år.

Det är här min excelautomatiserade variant:

I baslistan skriver jag in inköpslistan varje recept för sig. Listan är kategoriserad efter hur det ser ut i matbutiken. Även om (exempelvis) socker anges i deciliter i recepten har jag räknat om det till viktmått och avrundat uppåt - eftersom när jag väl står och handlar så säljs socker enligt vikt, och då har jag mycket mer nytta av att veta om jag begöver 19,5 hg socker än X antal deciliter...
Dessutom har jag lagt in på rad 2 hur många satser jag ska göra. I baslistan utgår jag så klart från en sats.

Sen kommer vi till årets lista. Jag kopierar helt enkelt hela baslistan till en ny flik. Sen raderar jag bort de godisar jag inte tänker göra i år. Nästa steg är att fylla i hur många satser det blir av varje sort. And let the magic begin. Inköpslistan är klar, bara att skriva ut och ta med till affären (eller maila till sig själv, om man, som jag, har excel i mobilen)

Kommentarer
Linda säger:

Smart och välstrukturerat :)

2011-11-06 | 10:32:24
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se/
Anna - Swaussie säger:

Hardocore, men helt i min stil :)

2011-11-06 | 11:35:59
Bloggadress: http://swaussie.blogg.se/
Therese Karlstadjul säger:

Fiffigt! :) Jag gillar organiserat.

Sv: Åh men gud vad gott det låter! Delar du med dig av receptet? :)

2011-11-06 | 17:24:34
Bloggadress: http://goteborgsjul.blogspot.com/
Therese Karlstadjul säger:

Sv: Tackar allra mjukast! Ska titta på båda länkar. :)

2011-11-06 | 20:58:29
Bloggadress: http://goteborgsjul.blogspot.com/
Julstugan säger:

Visst är excel underbart mitt favvo planeringsprogrtam.

2011-11-07 | 08:32:39
Bloggadress: http://www.julstugan.blogspot.com/
Marica säger:

som jag har letat.. För jag visste att jag sett detta upplägg någonstanns. Men kunde inte komma på var och vilken blogg det var men så kom jag på att det måste varit när jag surfat runt på alla som är med i Julswappen och visst tillslut kom jag till rätt blogg.. Nu ska det skapas ett exceldok. om än tiden är knapp men måste nog så jag vet hur mycket som ska köpas in för julgodiset som inte är påbörjat ännu :(



Förresten du har verkligen en härlig blogg :)



Marica fån Mindis julswapp

2011-12-12 | 15:33:29
Bloggadress: http://englating.se/wp

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback