E163

Alla E-nummer är inte dåliga.
Just nu vill jag ha min dagliga dos c-vitamin spetsad med en rejäl dos E163.


Undrar ni vad jag snackar om? Blodapelsiner så klart. Goda, syrliga blodapelsiner från Sicilien. Härligt röda. Underbart goda. Men eftersom det inte blir några blodapelsiner innan det blir kalla nätter på tidigare nämnda ö så känns det som om vi får vänta ett tag till.

Vet inte om det är mitt minne som sviker, men jag vill minnas från när jag var liten att bapelsinerna brukade dyka upp runt 1:a advent. Nuförtiden brukar det vara nästintill omöjligt att få fatt på dem innan lucia.

För 10 år sedan fanns det en farbror som jobbade på samma avdelning som mig. Vi jobbade ihop från och till i 6-7 år. Han var så söt, han spanade alltid efter blodapelsiner åt mig. Varje år. Och om min affär inte hade fått in några så dröjde det några dagar, sen kunde det stå en liten påse på mitt skrivbord och vänta på mig.

Förra året bad jag min dåvarande pojkvän att han skulle kolla efter bapelsiner när han skulle åka och handla. Med bil. Det är viktigt. Jag sa väl nåt i stil med "Kan du inte köpa lite blodapelsiner om det finns" eller nån annan tämligen odefinierad mängdangivelse. Sen kom jag på att han ju inte varit med i mitt liv någon tidigare december, så jag kände behov av att förtydliga mig: Sisådär 3-4 kilo. Eller så. Han såg aningens paff ut, jag antar att vi inte hade samma sätt att definiera lite blodapelsiner helt enkelt :-)



Kommentarer
Stockholmsjul säger:

I väntan på blodapelsinerna så är de vanliga apelcinerna ruskigt goda just nu! Blir minst en om dagen hemma hos oss :)

2011-11-18 | 20:41:56
Bloggadress: http://stockholmsjul.blogg.se/
Victorias Jul säger:

Nu blev jag också sugen, blodapelsinerär ju så gott

2011-11-18 | 21:22:43
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se/
Anonym säger:

Vackra är de också bapelsinerna!

2011-11-19 | 14:05:54

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback