Årets julklapp 2007

Varje år sedan 1988 har Handelns Utredningsinstitut (HUI) utsett årets julklapp. Kriterierna för årets julklapp är att den ska
  • Representera samtiden
  • Vara en nyhet, eller ha ett nyväckt intresse under det gångna året (vilket brukar få mig att fnissa eftersom böcker, parfym och mössan har funnits på listan)
  • svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
Så vad blir då årets julklapp? Tja, ska man tro HUI så är det en GPS-mottagare.

Det är en produkt som har gått från att vara en produkt för yrkeschaufförer och militärer till en portabel reskompis för alla. Det har förändrat vårt sätt att resa och priset har fallit kraftigt de senaste åren, säger Henrik Öhman vid HUI och tillägger: - Namnet är i och för sig lite osexigt.

image100

Vad tror ni? Kommer GPS-mottagare att trängas under granarna i år?

Årets julklapp 1988-2007
1988 - Bakmaskin
1989 - Videokamera
1990 - Wok
1991 - Cd-spelare
1992 - Tv-spel
1993 - Parfym
1994 - Mobiltelefon
1995 - Cd-skiva
1996 - Internetpaket
1997 - Elektroniska husdjur, till exempel Tamagotchi
1998 - Datorspel
1999 - Böcker, särskilt Bibeln
2000 - Dvd-spelare
2001 - Verktyg
2002 - Kokbok
2003 - Mössa
2004 - Tv med platt bildskärm
2005 - Pokerset
2006 - Ljudbok
2007 - GPS-mottagare

Källa: DN, SvDoch Wikipedia

Kommentarer
Anna säger:

Vilken trevlig blogg du har! Här får jag allt komma in och kolla framöver. Roligt att du hittade till min blogg också. Ser fram emot att prova Blossa glöggen :)

2007-11-13 | 10:21:16
Bloggadress: http://tokfias.blogg.se
Sofie säger:

Provade en sån när vi bilade i tyskland förra hösten. Det var verkligen jättesmidigt, så jag kan tänka mig att det blir en populär julklapp i år!

2007-11-13 | 12:27:49
Bloggadress: http://mychristmas.blogspot.com
kattis säger:

Jo jag tror faktist att det kommer bli 2007 julklapp för dom är så smidiga :)

2007-11-14 | 08:36:44
Bloggadress: http://tummelisas.blogg.se
Maggie säger:

Och jag som trodde att det blir IPOD.
Men GPS låter verkligen mycket troligt.

2007-11-14 | 22:44:37
Bloggadress: http://minjul.blogg.se/
Tomtens Dotter säger:

Tja, kanske det. Tvivlar inte alls på funktionaliteten.
Jag undrar bara (och har alltid gjort just när det gäller "årets julklapp") vilka pengar folk lägger på julklappar. Jag menar, kostnaden för EN gps är ungefär vad SAMTLIGA mina julklappar åt 6 personer kostar. Nä inte riktigt, men nästan.

2007-11-14 | 23:53:29
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se
Hans säger:

Jag tror inte riktigt på det där med GPS. Min gissning är iPod Touchpad eller Nintendo Wii åtminstone om man räknar i kronor.


Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback