Första advent

Idag är det första advent. Startskottet för julen. Dags att tända första ljuset. Vill ta tillfället i akt och få vara lite tråkig och realistisk och prata lite om brandsäkerhet....

image140

 

Kvarglömda ljus är en vanlig orsak till bostadsbränder.

  • Lämna aldrig levande ljus utan uppsikt.
  • Använd ljusstakar av icke brännbart material.
  • Dekorera ljusstaken med icke brännbart material.
  • Ställ tända ljus på säkert avstånd från gardiner och inredning som lätt kan ta eld.
  • Lämna aldrig barn eller husdjur ensamma med levande ljus.



Kontrollera att er brandvarnare fungerar. Den lilla manicken kan rädda liv.... Det tänd ett par tändstickor direkt under brandvarnaren och blås ut dem. Den lilla röken ska räcka för att få brandvarnaren att tjuta.

Sådär. Då återstår det bara att önska er en riktigt mysig första advent. Glöm inte glöggen på spisen!

Kommentarer
Hanneles jul säger:

Brandsäkerhet kan man aldrig prat för mycket om, när barnen var små, sa jag att eld är egentligen det enda jag är riktigt rädd frö och det enda dom inte får leka med..

2007-12-02 | 12:10:36
Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
Linda säger:

Man ska ha respekt för elden. så är det bara. Ha en skön söndag!

2007-12-02 | 14:06:53
Bloggadress: http://lindawashere.blogg.se
ebba säger:

om du nu säger att du tror på en så kallad tomte anda så måste du också tro på gud förutan den helige ande och jesubarnet hade tome andan existerat och heller ingen jul , påsk samt ingen martyr som heter lucia. så tror du på gud ?
God jul och Gott nytt år

2007-12-02 | 22:35:53
Ica (Tomtens Dotter) säger:

Nope, jag tror inte på Gud, Jesus eller den Helige Anden. Och att vi inte skulle ha haft någon jul eller påsk utan Jesus är rent skitsnack. Det är ett sedan länge välkänt faktum att man (dvs romarna) lade ut de kristna högtiderna på tidpunkter där det redan fanns väl etablerade festligheter.... Så vi hade nog haft nån form av "midvinterhögtid" även om inte myten om Jesus blivit så stor.
Ska kanske tillägga att jag faktiskt TROR att Jesus har levt. Som en karismatisk man, med förmåga att samla massorna och få folk att tänka utanför de sedan länge invanda ramarna. Däremot tror jag inte att snubben gick på vatten, eller att han var Guds son, eller att han återuppstod.
Tomten däremot... Honom tror jag på :-)

2007-12-02 | 22:52:51
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback