Hyllning till min mamma

mamma?

Illustration: T & J Wieslander

Min mamma är verkligen urtypen av en "bullmamma". Hon kan allt mammor ska kunna, hon lagar fantastisk mat, hon bakar, hon är jätteduktig på att sy, hon gör världens finaste tomtar, hon har ett stort hjärta och alltid kramar i överflöd till den som vill ha.

Hon bakar kakor och gör julgodis trots att hon själv är diabetiker. Hon ser till att rätt julmust serveras på julbordet, det är viktigt. Hon handlar allt. Hon städar. Det är hon som ser till att allting blir som det ska vara. Så som mammor i alla tider gjort. Det gör inte hennes insats mindre. Hon fixar det mesta själv, även om vi andra försöker hjälpa till så mycket som möjligt för att avlasta henne. Men samtidigt är det svårt, eftersom ingen annan kan som mamma.

Jag kan inte fixa rullsylta, sillinläggningar, koka nassetassar. Jag kan förmodligen grava en lax, men jag kan inte filéa den innan, och när laxen är färdig så lyckas jag aldrig få skivorna så där tunna och fina som mamma kan. Samma sak med skinkan. Den fixar jag nog, men att skiva den är en konst. Som mamma naturligtvis behärskar. (Men jag är en jävel på att skrubba köksluckor. Så det slipper hon.)

Jag hoppas att din mamma är lika fantastisk som min. På samma sätt, eller på andra sätt. Och glöm inte att tala om för henne att du tycker att hon är det: Fantastisk.

I år tar min syster över julen. Hon är för övrigt oxå en av dessa fantastiska kvinnor som kan allt. Hon kommer att axla manteln utan problem

Kommentarer
Gunilla Persson säger:

Vad jag tycker du skrivit fint om den mamma,jag känner inte henne så väl men oj vilken kvinna kramma henne

Svar: Jag får krama henne redan imorgon :-) då söka jag ge henne en kram från dig med
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-28 | 10:16:34

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback