Adventskalender

Jag har alltid älskat julen. Jag antar att det har att göra med min familjs inställning, och då främst min mammas. Men just tiden runt första advent är nog den bästa.

Ett sak som jag minns är adventskalendrarna. Mamma hade broderat en paketkalender åt mig, och en åt min syster. Småkrafs: en tablettask, några bokmärken, PEZ, suddisar och liknande småsaker. Och på lördagarna.... På lördagmorgon hängde det en kexchoklad och väntade. Jag och min syster skyndade oss alltid upp, åt kexchoklad före frukost (syndigt värre) och tittade på Godmorgon Sverige. Det är sådana mornar som biter sig fast i den del av hjärnan där positiva minnen lagras.

Jag pratade nyss med min syster. Hon har en son på 2½ år. Idag hade mamma (dvs mormor) varit förbi med hans adventskalender. "Titta mamma. Jag har fiiiin tomte. Tomte i 'kosten' (dvs skorsten)" Imorgon när han vaknar är hans kalender fylld av små spännande paket. I ärlighetens namn är jag lite avundsjuk..

När jag får egna barn ska de också få en Mormor-broderad adventskalender. Det har hon lovat.

För oss vuxna då? Vad kan vi hoppas på att få i vår adventskalender?

-Chokladkalender med mörk, god choklad. Finns bland annat på Bönor och Blad

-The. En ny thesort varje morgon/kväll. Det gjorde jag åt morfar förra året och det uppskattades.

-För oss som gillar att pyssla kan kanske "småkrafs" vara något? Pennor, stämpeldynor, band och liknande

Hjälp mig gärna att fylla på listan. Även om det är i senaste laget för i år kan det vara bra till ett annat år.


Kommentarer
cleo säger:

Jag älskar också adventstiden mest. Så underbart. Härligt. Bäst. :-)

2006-11-29 | 21:49:37
Bloggadress: http://cleopethra.blogg.se/
Tomtens Dotter säger:

Välkommen Cleo!
Kul att du tittar in.
Gillar din blogg skarpt!!

2006-11-30 | 12:40:39
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se
Zarah säger:

Kul med adventskalenderidéer!
Jag brukar få en av min sambo - men i år har vi bantat ner det hela lite, och det blev en "vanlig" Nalle Puh-kalender till mig och en som inte kommit än till honom. (Dumma Posten!)

Man kan peta ner små askar med pärlor och paljetter. Brukar finnas på Åhléns för en hygglig summa. Gelépennor sägs vara syrafria och kan köpas i multipack - funkar ju också i kalendern. En julkula att måla, varje dag - eller för den delen ett färdigt pynt - om man vill "stajla om" granen... Eller godis - vem kan motstå en lyxig pralin på söndagsmorgonen...? ;)

Ha det fint!
/Zarah

(Jag är osäker på vilken adress jag skrev under med förra gången - så jag skriver den andra här; http://zarahskort.blogspot.com)

2006-12-02 | 09:55:31
Bloggadress: http://zarischka.blogspot.com
Tomtens Dotter säger:

Åhh..
Idén med en julkula per dag kommer jag nog att adoptera till nästa år (till min egen kalender)

2006-12-02 | 16:52:03
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback